دوره 9، شماره 33 - ( زمستان 1399 )                   جلد 9 شماره 33 صفحات 142-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

سلطانی مرتضی، راد سید سعید، خسروی ابوالفضل، شفیعی‌رودپشتی میثم، خادمی‌ گراشی مهدی. طراحی چارچوب ارتباط اقتصادی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نظام تولید کشور (موردمطالعه: فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1399; 9 (33) :125-142

URL: http://iueam.ir/article-1-1629-fa.html


1- ، saidrad941@gmail.com
چکیده:   (1206 مشاهده)
بنگاه‌های فعال در حوزه توزیع کالا و خدمات، از واحدهای اصلی اقتصاد هر کشوری هستند و نقطه‌ای که در آن اجزای نظام توزیع با بنگاه‌های تولیدی مرتبط می‌گردند، محلی برای کمک بنگاه‌های توزیع‌کننده کالا و خدمات به رونق و جهش تولید است. در این راستا فروشگاه‌های زنجیره‌ای، یکی از نقاط ارتباط بخش توزیع کالا و خدمات با بنگاه‌های تولیدی هستند. از این رو هدف از پژوهش حاضر به عنوان یک مطالعه کیفی عبارت است از درک و ارائه چارچوبی در خصوص روابط و نقش اقتصادی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ارتباط با بنگاه‌های تولیدی. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نظر روش‌شناسی، پژوهشی کیفی مبتنی بر استفاده از روش داده‌بنیاد می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان فعال در صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تولیدکنندگان همکار این فروشگاه‌ها است. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه با بیست تن از مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند و مدیران عامل مجموعه‌های تولیدی همکار با این فروشگاه‌ها به‌دست آمد. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه عمیق بود و حجم نمونه بر اساس اشباع نظری تعیین گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار تحلیل داده‌های کیفی ATLAS.ti تحلیل شد. براساس پارادایم نظریه داده‌بنیاد و چارچوب ارائه شده توسط استراوس و کوربین، پدیده محوری تحقیق تعاملات فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بنگاه‌های تولیدی است که در رابطه با آن روابط علّی، راهبردها (عمل و تعامل)، بافتار و نتایج و پیامدها مشخص گردیده است. سپس با بررسی ارتباط فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بنگاه‌های تولیدی، مسائل دارای ماهیت مستقیم اقتصادی مشخص شد.
متن کامل [PDF 1399 kb]   (577 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/7 | پذیرش: 1399/6/31 | انتشار: 1399/12/1 | انتشار الکترونیک: 1399/12/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.