انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد

AWT IMAGE

آلودگی هوا و ترافیک چه تأثیری بر رضایت گردشگران خارجی دارد؟

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از منابع درآمد و ایجاد اشتغال در سطوح مختلف جوامع، به اندازه‌ای در توسعه‌ اقتصادی- اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان از آن به عنوان صادرات نامریی یاد می‌کنند. از طرفی، توسعه خدمات شهری اثرات و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی متفاوتی دارد که از آن جمله می‌توان به نقش این فعالیت‌ها بر صنعت گردشگری اشاره کرد. چندی پیش در اولین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل که تحت نظارت انجمن علمی اقتصاد شهری ایران برگزار شد، نتایج پژوهشی با عنوان «تأثیر توسعه خدمات شهری بر صنعت گردشگری در ایران» ارائه شد که نشان می‌دهد متغیرهایی همچون: شاخص آلودگی و حجم ترافیک، تأثیر منفی و معنی‌داری بر جذب گردشگران داشته و اثر متغیر خدمات بانکی بر جذب گردشگران مثبت است. یافته‎های تجربی مقاله فوق دلالت‌های مفیدی را برای سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران اقتصادی فراهم می‌کند.

بر اساس نتایج حاصل از تخمین رابطه بلندمدت در این تحقیق، بین متغیرهای مدل طی سال‌های ۱۳۴۷-۱۳۹۳ می‌توان بیان کرد که یک درصد افزایش در شاخص آلودگی‌ هوا و حجم ترافیک به ترتیب ۲/۱ و ۳/۲۴ درصد میزان رضایتمندی گردشگران را کاهش می‌دهد و در نهایت، به ازای یک درصد افزایش ارائه خدمات بانکی میزان رضایت گردشگران ۱/۴ درصد افزایش می‌یابد. همچنین در این تحقیق برای ارزیابی تأثیر متغیرهای مورد استفاده در مدل، رابطه بلندمدت آن‌ها به همراه سایر متغیرهای کنترل در مدل با استفاده از روش هم‌انباشتگی سایکنن و لوتکیپول (با لحاظ شکست ساختاری) مورد آزمون قرار گرفت. نتیجه این آزمون نشان‌گر وجود حداقل یک بردار هم‌انباشتگی بین متغیرهای مدل بوده و رابطه تعادلی بلندمدت بین متغیرهای الگو با استفاده از روش حداقل مربعات اصلاح شده (FMOLS) برآورد شد.

محققان در این پژوهش تأکید دارند تأثیر منفی حجم ترافیک و شاخص آلودگی هوا، با به وجود آوردن فضایی بی‌ثبات و نامطمئن در اقتصاد گردشگری و شهری و با ایجاد شرایط نامطمئن و متزلزل در زمینه سود ناشی از جذب گردشگران در سطوح بین‌المللی، سبب کاهش منابع ارزی و همچنین کم‌تحرکی جریان سرمایه از طریق کاهش سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های خارجی و به هم خوردن سبد دارایی‌های مالی می‌شود. از طرفی، افزایش خدمات بانکی تأثیری مثبت بر جذب گردشگری دارد، زیرا با افزایش خدمات بانکی، دسترسی مسافران به پول رایج کشور تسهیل می‌شود.


کلیدواژه ها: ترافیک | آلودگی هوا | اقتصاد شهری | انجمن علمی | مدیریت شهری | اقتصاد مقاومتی | اقدام و عمل | گردشگران خارجی | ایجاد اشتغال |



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1288 بار   |   دفعات چاپ: 532 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.