Estiri M, Rayej H, Hosseini Tooli F. Developing a Model to Measure Shopping Center Attractiveness in Tourism Regions (Case: Kish Island). IUESA 2018; 6 (24) :1-15
URL:
http://iueam.ir/article-1-974-fa.html
استیری مهرداد، رایج حمزه، حسینی طولی فرشید. ارائه مدلی برای سنجش جذابیت مراکز خرید در مناطق گردشگری (مورد مطالعه جزیره کیش). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1397; 6 (24) :1-15
URL: http://iueam.ir/article-1-974-fa.html
1- دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، mehrdadstiri@ut.ac.ir
2- دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (5362 مشاهده)
اهمیت وجود مراکز تجاری به عنوان محرک مهم گردشگری، در مطالعات نظری بازاریابی گردشگری، به شکل گستردهای تأیید شده است. این مطالعه با تلفیقی از رویکردهای کمی و کیفی، به دنبال تعیین معیارهای مؤثر بر جذابیت مراکز تجاری، به عنوان یکی از ابعاد مؤثر بر جذابیت مناطق گردشگری بوده و دادههای تحقیق نیز در دو فاز اصلی، گردآوری و تحلیل شدهاند. فاز نخست با انجام تحقیق کیفی اکتشافی از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با مدیران فعال در حوزه برنامهریزی شهری و گردشگری جزیره کیش و تحلیل محتوای پاسخهای ارائه شده تأیید کرد که جذابیت مراکر تجاری میتواند به عنوان یکی از معیارهای تعیینکننده جذابیت مناطق گردشگری به شمار آید. در فاز دوم تحقیق، طی دو مطالعه مجزا و با مشارکت گردشگران جزیره کیش با هدف شناسایی معیارهای مؤثر بر جذابیت مراکز خرید تجاری از منظر خریداران بر اساس روشهای تحلیلعاملی تأییدی و اکتشافی و همچنین مدلسازی معادلات ساختاری (SEM)، به مدلی پنج بعدی شامل: عوامل ملموس، فضای فروشگاه، محصول، فروشندگان و راحتی خرید، دست یافتیم.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/4/14 | پذیرش: 1397/5/5 | انتشار: 1397/5/16 | انتشار الکترونیک: 1397/5/16