متقی سمیرا. مدیریت راهبردی اقتصاد گردشگری (مورد مطالعه: استان چهارمحال و بختیاری). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1396; 6 (21) :97-110
URL: http://iueam.ir/article-1-855-fa.html
دانشگاه پیامنور، ایران ، samira.motaghi@gmail.com
چکیده: (6190 مشاهده)
مدیریت بهینه گردشگری بهویژه در مناطقی که از توان ویژهای برخوردار هستند، نقش مهمی در جذب سرمایه حاصل از این صنعت دارد. استان چهارمحال و بختیاری، یکی از مناطق دارای توان طبیعی گردشگرپذیر در ایران است که با وجود برخورداری از بسترهای طبیعی و محیطی مناسب برای بهرهمندی از مزایای گردشگری، همچنان بهعنوان یکی از حوزههای کمتر شناختهشده و کمبرخوردار بهشمار میرود؛ بنابراین شناخت نقاط قوت و ضعف مدیریت در حوزه گردشگری، یکی از رویکردهایی است که میتواند به روند تقویت شیوه و نگرشهای مدیریتی سودآور، یاری رساند. پژوهش حاضر، از لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است و از مدل جامع مدیریت راهبردی دیوید و تکنیک SWOT برای تدوین راهبردها و از ماتریس QSPM برای اولویتبندی راهبردهای انتخابی استفاده شده است. دادههای تحقیق با استفاده از تکنیک دلفی، از 120 نفر از خبرگان، مسئولان و مدیران حوزه گردشگری چهارمحال و بختیاری گردآوری شده است. نتایج، به شناسایی و تعیین مأموریت، چشمانداز، اهداف کمی و کیفی و ارائه راهبرد برای توسعه صنعت گردشگری استان انجامید. نتایج حاصل از ارزیابی عوامل داخلی و خارجی صنعت گردشگری استان بیانگر این بود که صنعت گردشگری این استان دچار ضعف میباشد و واکنش مناسبی نسبت به عوامل خارجی نداشته است. همچنین پس از شناسایی و اولویتبندی راهبردها با ماتریس QSPM مشخص شد ایجاد سایتهای اینترنتی بهمنظور بازاریابی جاذبههای گردشگری استان، بالاترین اولویت را در میان راهبردهای انتخابی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/2/16 | پذیرش: 1396/5/23 | انتشار: 1396/12/9 | انتشار الکترونیک: 1396/12/9