دوره 5، شماره 19 - ( تابستان 1396 )                   جلد 5 شماره 19 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، Azadehghamari@yahoo.com
2- دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران
چکیده:   (6489 مشاهده)
به‌کارگیری مدل‌های تعالی سازمانی، در ارزیابی عملکرد سازمان‌ها، به‌منظور شناسایی نقاط‌ قوت و ضعف و میزان دستیابی سازمان‌ها به کیفیت و عملکرد بهتر، مؤثر است. تعالی سازمانی، تابع شرایط خاص، فرهنگ، محیط داخلی و خارجی، ویژگی نیروی انسانی سازمان، نقاط ‌قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهایی است که سازمان را دربر گرفته است‌. برایناساس، شناسایی و تشخیص مسیر برتری و تعالی سازمانی، توسعه و گسترش موفقیت در یک سازمان است‌. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تعالی سازمانی بانک شهر براساس مدل تعالیEFQM ، با استفاده از تحلیل سلسله‌مراتبی است. پژوهش حاضر، مطالعه‌ای توصیفی، میدانی و مقطعی است که به ارزیابی تعالی سازمانی بانک شهر از دیدگاه مدیران شعب شهر تهران در سال 1393 پرداخته است‌. جامعه پژوهش، 139 نفر از مدیران شعب بانک شهر در سال 1393 می‌باشد که با استفاده از فرمول کوکران، 100 نفر با روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. به‌منظور گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شده که این پرسشنامه با توجه به تکنیک فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی و برگرفته از معیارهای شایستگی مدل بنیاد اروپایی کیفیت جامع، ساخته شده است‌. روایی ابزار، از نظر اساتید و خبرگان و پایایی آن، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، تأیید شد. برای تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده، از تحلیل سلسله‌مراتبی استفاده شده است. نتایج پژوهش با توجه به وزن معیارهای مدل نشان دادند که بالاترین رتبه مربوط به معیار استراتژی و سیاست‌گذاری و پایین‌ترین رتبه مربوط به نتایج کسب‌‌وکار در بانک شهر می‌باشد.
متن کامل [PDF 998 kb]   (3069 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/9 | پذیرش: 1396/2/2 | انتشار: 1396/6/30 | انتشار الکترونیک: 1396/6/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.