Atrkar Roshan S, Shirinbakhsh S, esfandyar M, Doroudian H. The Effect of Privatization on the Performance of the Tehran Bus Lines (With Emphasis on the BRT System). IUESA 2015; 3 (10) :59-76
URL:
http://iueam.ir/article-1-147-fa.html
عطرکار روشن صدیقه، شیرین بخش شمس اله، اسفندیار مریم، درودیان حسین. تأثیر خصوصیسازی بر کارایی خطوط اتوبوسرانی شهر تهران (با تأکید بر سامانه اتوبوسرانی تندرو). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1394; 3 (10) :59-76
URL: http://iueam.ir/article-1-147-fa.html
1- دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران
2- دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران
چکیده: (15870 مشاهده)
حملونقل اتوبوسی، جایگاه قابل توجهی در جابهجاییهای درونشهری، به ویژه در کلانشهرها دارد. یکی از اقدامات انجام شده در حوزه اتوبوسرانی شهر تهران طی سالهای اخیر، واگذاری عرضه خدمات بسیاری از خطوط به بخش خصوصی است. این مطالعه، درصدد بررسی آثار خصوصیسازی بر ارائه خدمات اتوبوسرانی در کلانشهر تهران است. اهمیت خطوط اتوبوس تندرو در میزان جابهجایی و همچنین دسترسی بهتر به اطلاعات این سامانه، موجب شد بررسی تجربی موضوع، در محدوده این خطوط انجام شود. برای بررسی تجربی موضوع، به مقایسه کارایی خطوط 1 و 2 (خطوط دولتی) با خط 7 (خط خصوصی)، طی سالهای 1389 تا 1391 با استفاده از دادههای فصلی پرداختیم. روش پرکاربرد در این نوع مطالعات، روش تحلیل پوششی دادههاست. نتایج تحقیق، حاکی از ناکارایی نسبی خط 7 در مقایسه با خطوط دولتی هستند که هم از نوع ناکارایی مدیریتی و هم ناکارایی مقیاس بوده که البته ناکارایی مقیاس، شدیدتر است. همچنین ناکارایی خط خصوصی در ستانده جابهجایی مسافر، بیشتر از ستانده کیلومترهای طی شده، شناسایی شد. از اینرو، براساس یافتههای تحقیق، به نظر میرسد وارد کردن انگیزههای خصوصی در ارائه خدمات حملونقل اتوبوسی به شیوه دنبال شده، تاکنون، نتیجه منفی داشته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/3/27 | پذیرش: 1394/3/27 | انتشار: 1394/3/27 | انتشار الکترونیک: 1394/3/27