1- دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2- دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، delangizan@razi.ac.ir
چکیده: (3385 مشاهده)
مدل کسبوکار، نحوه تولید ارزش، جذب مشتری، ساختار درآمدزایی و هزینه را تشریح میکند و همه کسبوکارها از طریق این ساختار، از هم جدا شده و هویت مییابند. امروزه طراحی مدل کسبوکار را در چهار سطح قابل اجرا دانستهاند: سطح محصول یا خدمات، سطح واحد تجاری، سطح شرکت و سطح صنعت. نظر به اینکه شهرها مراکز اصلی فعالیتهای اقتصادی هستند، تدوین مدل کسبوکار برای شهر نیز حائز اهمیت است. هدف این مطالعه، افزودن یک لایه جدید به نام لایه شهری به ادبیات موضوع مدل کسبوکار است. این تحقیق از نوع اکتشافی (کیفی) میباشد و دادههای کیفی از روش پژوهش فراترکیب و با روش جمعآوری دادهها و اطلاعات اسنادی و نیز مصاحبه عمیق کارشناسی، گردآوری شدند. ماهیت پژوهش استقرایی است و در آن اطلاعات به دست آمده با روش مرور نظاممند، تحلیل محتوا و تحلیل منطقی و از طریق نرمافزارMAXQDA مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان میدهند فضای پیچیده مدیریت شهری، ضرورت سیاستگذاری اقتصادی و تسهیل امور کسبوکارهای شهر، لزوم تدوین مدل کسبوکار برای شهرها را ضروری کرده است. در این تحقیق پس از بررسی و تحلیلهای به عمل آمده، ابعاد مدل استخراج و روابط بین آنها تبیین گردید و در نهایت مدل کسبوکار شهری طراحی شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/7/7 | پذیرش: 1398/12/5 | انتشار: 1399/3/31 | انتشار الکترونیک: 1399/3/31