معصومی معز، محمودزاده واشان مهدی، صالح نیا منیره، محمدی محمد. طراحی الگوی توسعه فروش بیمه عمر (مورد مطالعه خراسان رضوی). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1404; 13 (51) :51-65
URL: http://iueam.ir/article-1-2212-fa.html
1- دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی،بیرجند، ایران
2- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی،بیرجند، ایران
3- استادیار گروه مدیریت منابع انسانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی،بیرجند، ایران
چکیده: (53 مشاهده)
هدف این پژوهش، طراحی الگوی توسعه فروش بیمه عمر با تمرکز بر استان خراسان رضوی است. در این راستا، با بهرهگیری از رویکرد کیفی و استفاده از روش تحلیل مضمون به شیوه نظاممند براون و کلارک، مصاحبههای نیمهساختاریافتهای با خبرگان صنعت بیمه، مدیران فروش، کارشناسان بازاریابی و نمایندگان فعال در حوزه بیمه عمر انجام شد. تحلیل دادهها منجر به استخراج مضامین نهایی در قالب یک الگوی پنجسطحی گردید که به ترتیب شامل استراتژیهای کلان، تاکتیکهای عملیاتی، اقدامات اجرایی، ابزارها و پشتیبانی، ارزیابی و بهبود است. در سطح استراتژیهای کلان، ضرورت تدوین سیاستهای بلندمدت برای فرهنگسازی، اعتمادسازی و ارتقای جایگاه بیمه عمر در جامعه مطرح شد. سطح تاکتیکهای عملیاتی به طراحی برنامههای اجرایی مانند: تنوعبخشی به محصولات، تبلیغات هدفمند و ایجاد انگیزه در شبکه فروش اختصاص دارد. اقدامات اجرایی بر اجرای فرایندهای فروش، آموزش و توانمندسازی نمایندگان و ارتباط مؤثر با مشتریان متمرکز است. در سطح ابزارها و پشتیبانی، نیاز به زیرساختهای فناوری، سامانه های هوشمند مدیریت مشتریان، آموزش های تخصصی و حمایت سازمانی شناسایی شد. در نهایت، سطح ارزیابی و بهبود شامل طراحی شاخصهای عملکرد، تحلیل بازخوردها و ایجاد چرخه های یادگیری برای بهبود مستمر فرایندهاست. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که توسعه فروش بیمه عمر نیازمند نگاهی یکپارچه و سیستماتیک به سطوح مختلف تصمیمگیری، اجرا و پشتیبانی است. الگوی ارائهشده میتواند به عنوان راهنمایی عملی برای شرکتهای بیمه در استان خراسان رضوی و سایر مناطق کشور جهت بهبود عملکرد فروش بیمه عمر به کار رود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/5/12 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10