دوره 4، شماره 13 - ( زمستان 1394 )                   جلد 4 شماره 13 صفحات 119-141 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziyaei M, Abbasi Karjegan D, Kazemian G, Karoobi M. Identification and Determination of Dimensions of Tourism Management Model in Tehran. IUESA. 2016; 4 (13) :119-141
URL: http://iueam.ir/article-1-319-fa.html
ضیایی محمود، عباسی کارجگان داود، کاظمیان غلامرضا، کروبی مهدی. شناسایی و تعیین ابعاد الگوی مدیریت گردشگری شهر تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1394; 4 (13) :119-141

URL: http://iueam.ir/article-1-319-fa.html


1- دانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- استادیار گروه مدیریت دولتی، شهری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (3393 مشاهده)

گردشگری به‌عنوان یک پدیده مدرن، دارای ماهیتی اقتصادی است و برای کشورهایی که از این ظرفیت برخوردارند، نقش و اهمیت ویژهای دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تعیین ابعاد الگوی مدیریت گردشگری شهر تهران براساس نظر مدیران، کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری، با استفاده از الگوی سه‌شاخگی است که به‌منظور طراحی و تدوین الگوی مدیریت گردشگری شهری، متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، سیاسی و زیست‌محیطی شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ ماهیت، در گروه تحقیقات کمّی قرار میگیرد و از نظر هدف، کاربردی است که به شیوه توصیفی- پیمایشی انجام شده است. برای گردآوری دادههای اولیه، پس از مطالعه مبانی نظری و ادبیات موضوع گردشگری، ابزار سنجش به شکل پرسشنامه بسته‌پاسخ؛ شامل 55 گویه در مقیاس پنج‌گزینهای لیکرت، طراحی شده است. روایی پرسشنامه، از نوع روایی صوری و روایی محتوا بوده و برای سنجش پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار آن، 0/94 برآورد شده است. نمونه آماری، 400 نفر از خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارشناسان فعال در حوزه گردشگری در شهر تهران هستند که تعداد 371 پرسشنامه معتبر از آنها گردآوری شد. در این پژوهش، سه فرضیه، مطرح و برای تجزیه‌وتحلیل دادهها، از روش تحلیل عاملی و مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، نشان دادهاند عوامل تأثیرگذار بر الگوی مدیریت گردشگری شهری تهران، در سه بعد ساختاری، محیطی و محتوایی قرار می‌گیرند و طراحی الگوی سه بعدی مدیریت گردشگری شهری مبتنی بر الگوی سه‌شاخگی، می‌تواند مبنایی مناسب برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی گردشگری شهر تهران باشد.

متن کامل [PDF 899 kb]   (1966 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Urban Economics and Management

Designed & Developed by : Yektaweb