Journal of Urban Economics and Management
فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری
IUESA
Literature & Humanities
http://iueam.ir
1
admin
2345-2870
2588-6398
10.61186/iueam
14
8888
13
en
jalali
1392
4
1
gregorian
2013
7
1
1
3
online
1
fulltext
fa
توسعه مدلی جهت تبیین تأثیر سازههای بازاریابی مدیریت شهری بر تمایلات رفتاری نسبت به مقاصد گردشگری شهری
A Model for Indicating the Effects of Marketing Structures of Urban Management on Behavioral Inclinations to Urban Tourist Destinations
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:yekanyw;"><span dir="rtl" lang="FA">آگاهی از چگونگی استنباط گردشگران درباره کیفیت ادراک شده، ارزش ادراک شده و درگیری ذهنی، همچنین سطح رضایت‏مندی و در نتیجه تمایلات رفتاری نسبت به بازدید از مقصد گردشگری، برای بازاریابی و مدیریت موفق مقصد بسیار حیاتی است. هدف از این پژوهش کشف روابط بین این متغیرها با استفاده از روش مدل‏سازی معادلات ساختاری است.</span><span dir="rtl" lang="FA"> </span><span dir="rtl" lang="AR-SA">این پژوهش </span><span dir="rtl" lang="FA">از لحاظ </span><span dir="rtl" lang="AR-SA">هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی</span><span dir="rtl" lang="AR-SA"> </span><span dir="rtl" lang="AR-SA">است. ج</span><span dir="rtl" lang="FA">امعه آماری </span><span dir="rtl" lang="AR-SA">این پژوهش،</span><span dir="rtl" lang="FA"> گردشگرانی هستند که در بازه زمانی بهار و تابستان سال 1391 به شهر نوشهر مسافرت داشتهاند. تعداد </span><span dir="rtl" lang="AR-SA">456</span><span lang="AR-SA"> </span><span dir="rtl" lang="FA">گردشگر به روش </span><span dir="rtl" lang="AR-SA">نمونه‏گیری تصادفی</span><span lang="AR-SA"> </span><span dir="rtl" lang="AR-SA">به عنوان نمونه انتخاب شدند</span><span dir="rtl" lang="FA">.</span><span dir="rtl" lang="FA"> </span><span dir="rtl" lang="AR-SA">به منظور سنجش فرضیههای پژوهش و با استفاده از نتایج تحلیل مسیر مشخص شد که </span><span dir="rtl" lang="FA">ادراک گردشگران از کیفیت، ارزش و سطح درگیری ذهنی نسبت به مقصد گردشگری، رضایت‏مندی آنان را تحت تأثیر قرار میدهد؛ همچنین این امر بر سطح تمایل گردشگران به بازدید مجدد از آن مقصد به طور مثبتی تأثیر میگذارد. یافته‏های این </span><span dir="rtl" lang="AR-SA">پژوهش</span><span dir="rtl" lang="FA"> منجر به درک بهتری از مکانیسمهای رفتاری می‏شود که مبنای قابل قبولی برای حفظ و افزایش بازدید گردشگران از یک مقصد گردشگری شهری به شمار میرود.</span></span></span></div>
<p class="MsoNoSpacing" style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:yekanyw;">Being aware of the inference of tourists regarding perceived quality, perceived value and mental obsession quality and value, satisfaction level, and behavioral inclinations to visiting tourist destinations are vital for marketing and successful destination management. The current study aims at investigating into the relationship between such variables utilizing Structural Equation Modeling (SEM). The current study is practical, purpose-wise, and descriptive-surveying, method-wise. The population of the study was tourists who had visited the city of Noshahr during spring and summer of the year 2012. Based on available random sampling, 456 tourists were selected for the study. The results of Path Analysis indicated that the understanding of tourists of quality and value and their being preoccupied with a tourist destination has effects on tourists’ satisfaction. It was also indicated that such an understanding has positive effects on tourists’ inclination level to revisit the very destination. The findings of the current study result in better understanding of behavioral mechanisms which are appropriate basis for maintaining and increasing the number of tourists to an urban tourist destination. </span></span><span style="font-size: 12pt"><!--stripped--><!--stripped--></span></p>
کیفیت ادراک, ارزش ادراکشده, درگیری ذهنی, رضایت, مدیریت شهری, گردشگری شهری
perception quality, perception value, mental obsession, satisfaction, urban management, urban tourism
57
73
http://iueam.ir/browse.php?a_code=A-10-1-19&slc_lang=fa&sid=1
Bahram
Ranjbarian
بهرام
رنجبریان
10031947532846002098
10031947532846002098
Yes
, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Javad
Khazaei Poul
جواد
خزائی پول
10031947532846002099
10031947532846002099
No
Administrative and Economics Faculty, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران