Journal of Urban Economics and Management
فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری
IUESA
Literature & Humanities
http://iueam.ir
1
admin
2345-2870
2588-6398
10.61186/iueam
14
8888
13
en
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
3
10
online
1
fulltext
fa
تأثیر خصوصیسازی بر کارایی خطوط اتوبوسرانی شهر تهران (با تأکید بر سامانه اتوبوسرانی تندرو)
The Effect of Privatization on the Performance of the Tehran Bus Lines (With Emphasis on the BRT System)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:yekanyw;"><span style="font-size:14px;">حملونقل اتوبوسی، جایگاه قابل توجهی در جابهجاییهای درونشهری، به ویژه در کلانشهرها دارد. یکی از اقدامات انجام شده در حوزه اتوبوسرانی شهر تهران طی سالهای اخیر، واگذاری عرضه خدمات بسیاری از خطوط به بخش خصوصی است. این مطالعه، درصدد بررسی آثار خصوصیسازی بر ارائه خدمات اتوبوسرانی در کلانشهر تهران است. اهمیت خطوط اتوبوس تندرو در میزان جابهجایی و همچنین دسترسی بهتر به اطلاعات این سامانه، موجب شد بررسی تجربی موضوع، در محدوده این خطوط انجام شود. برای بررسی تجربی موضوع، به مقایسه کارایی خطوط 1 و 2 (خطوط دولتی) با خط 7 (خط خصوصی)، طی سالهای 1389 تا 1391 با استفاده از دادههای فصلی پرداختیم. روش پرکاربرد در این نوع مطالعات، روش تحلیل پوششی دادههاست. نتایج تحقیق، حاکی از ناکارایی نسبی خط 7 در مقایسه با خطوط دولتی هستند که هم از نوع ناکارایی مدیریتی و هم ناکارایی مقیاس بوده که البته ناکارایی مقیاس، شدیدتر است. همچنین ناکارایی خط خصوصی در ستانده جابهجایی مسافر، بیشتر از ستانده کیلومترهای طی شده، شناسایی شد. از اینرو، براساس یافتههای تحقیق، به نظر میرسد وارد کردن انگیزههای خصوصی در ارائه خدمات حملونقل اتوبوسی به شیوه دنبال شده، تاکنون، نتیجه منفی داشته است.</span></span></div>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:times new roman;">Bus transportation has a significant stand in facing urban transports, especially in Metropolitans. One of the steps taken in the area of bus services in Tehran in recent years, is the transference many services of lines to the private sector. This study seek to determine the effects of privatization on providing bus services in Tehran metropolitan. The importance of Extremist bus lines in mobility and better access to information systems, led this experimental study to carry out within these lines. To a experimental study, we compared the performance of lines 1 and 2 (state lines) and line 7 (private line), during the years 1389 to 1391 using the quarterly data. The most widely used method in this type of study, is data envelopment analysis. The results showed that the relative deficiency of line 7 in comparison to the state lines that from the point of kind of managerial deficiency and scale deficiency which scale deficiency was more intensive. Also the deficiency of private line in the output of passengers' transportation was further than output of travelled kilometres. Therefore, based on the research findings, it seems to entrance the private motivations into bus transit services in ways followed, have negative results.</span></span></p>
خصوصیسازی, BRT, روش تحلیل پوششی دادهها, کارایی فنی, شهر تهران
privatization, bus services, BRT, Data Envelopment Analysis (DEA), technical efficiency
59
76
http://iueam.ir/browse.php?a_code=A-10-1-82&slc_lang=fa&sid=1
Sedigheh
Atrkar Roshan
صدیقه
عطرکار روشن
10031947532846002289
10031947532846002289
Yes
Alzahra University, Tehran
دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران
Shamsollah
Shirinbakhsh
شمس اله
شیرین بخش
10031947532846002290
10031947532846002290
No
Alzahra University, Tehran
دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران
maryam
esfandyar
مریم
اسفندیار
10031947532846002291
10031947532846002291
No
Alzahra University, Tehran
دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران
Hossein
Doroudian
حسین
درودیان
10031947532846002292
10031947532846002292
No
University of Tehran, Tehran
دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران