Journal of Urban Economics and Management
فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری
IUESA
Literature & Humanities
http://iueam.ir
1
admin
2345-2870
2588-6398
10.61186/iueam
14
8888
13
en
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
7
28
online
1
fulltext
fa
مدیریت ارزش پروژههای طراحی و توسعه زیرساختهای شهری با رویکرد اقتصاد پایدار (مورد مطالعه: تقاطعهای غیرهمسطح شهر کرج)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:yekanyw;">امروزه، زندگی شهری بدون زیرساخت‏های شهری، امکان‏پذیر نیست و بدون شک، شهرهای مطلوب باید زیرساخت‏های شهری مناسب و کافی داشته باشند؛ لذا طراحی و گسترش این زیرساخت<span dir="LTR">‎</span>ها باید براساس سازوکاری علمی و با برنامه‏ریزی دقیق و آگاهانه صورت پذیرد تا از تأثیر نامطلوب آن بر شکل شهر، زندگی شهری و شهروندان، پیشگیری شود. روش مدیریت ارزش میتواند به یافتن راههایی برای توجه به عوامل مؤثر در اقتصاد پایدار، کمک کند و راهحلهای مناسبی در زمینه نحوه ایجاد توازن بین هزینه، برنامه و زمان و عناصر توسعه پایدار؛ از قبیل عوامل زیست<span dir="LTR">‎</span>محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی از طریق ایجاد جایگزینهای نوآورانه را ارائه کند. در فاز نخست این پژوهش، براساس مطالعات کتابخانه<span dir="LTR">‎</span>ای مبانی نظری و ادبیات موضوع، مدیریت ارزش در پروژههای بزرگراهی و طراحی و ساخت تقاطع<span dir="LTR">‎</span>های غیرهمسطح با رویکرد اقتصاد پایدار بررسی شد. سپس در فاز دوم، با برگزاری یک جلسه آموزشی مبانی مدیریت ارزش به خبرگان حوزه مدیریت شهری توضیح داده شد و بازخوردهای آنها براساس مدل دلفی، تحلیل گردید. در فاز سوم، از طریق مطالعات میدانی در یک تقاطع غیرهمسطح شهری در شهر کرج به عنوان نمونه موردی و تهیه پرسش‏نامه از شهروندان، مزایا و اثربخشی روش مدیریت ارزش را همراه با توصیههایی برای ساخت و بهره<span dir="LTR">‎</span>برداری این تقاطع، ارزیابی شدند. نتایج، حاکی از این هستند که استفاده از مدیریت ارزش، نقش بسزایی در کاهش هزینه<span dir="LTR">‎</span>های پروژه<span dir="LTR">‎</span>های شهری، رضایت بیشتر استفادهکنندگان، صرفهجویی در وقت و هزینه و جلوگیری از اتلاف انرژی، ایفا می<span dir="LTR">‎</span>کند. همچنین استفاده از رویکرد اقتصاد پایدار در مدیریت ارزش، باعث کارایی بیشتر این مدل خواهد شد. در این مقاله، میزان هزینه و صرفهجویی در محاسبات مرتبط با عوامل اقتصادی و زیست<span dir="LTR">‎</span>محیطی میزان هزینهها در گزینههای مختلف حملونقل و ترافیک تقاطع در خصوص تملک، احداث، تعریض و تقاطعها در سناریوهای طرح تفصیلی، مشترک، مستقل و ترکیبی به ترتیب در حدود ۲۱، ۱۶، ۲۴ و ۲۰ میلیارد ریال برآورد شد. همچنین میزان سوخت مصرفی در اختلاف دو طرح غیرهمسطح و همسطح در حدود ۷۰۰ لیتر بر ساعت در افق ۱۴۱۵ پیشبینی شد.</span></span></div>
تقاطع غیرهمسطح, اقتصاد پایدار, مدیریت ارزش, زیرساخت شهری, شهر کرج
141
160
http://iueam.ir/browse.php?a_code=A-10-857-24&slc_lang=fa&sid=1
زهرا السادات
اردستانی
ardestani khu.ac.ir
10031947532846005784
10031947532846005784
Yes
دانشکده هنر و معمار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
حسین
حسینی لواسانی
10031947532846005785
10031947532846005785
No
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
محراب
پورنصیر
10031947532846005786
10031947532846005786
No
دانشگاه پلی تکنیک تورین، تورین، ایتالیا