TY - JOUR T1 - TT - طراحی چارچوب ارتباط اقتصادی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نظام تولید کشور (موردمطالعه: فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند) JF - iueam JO - iueam VL - 9 IS - 33 UR - http://iueam.ir/article-1-1629-fa.html Y1 - 2021 SP - 125 EP - 142 N2 - بنگاه‌های فعال در حوزه توزیع کالا و خدمات، از واحدهای اصلی اقتصاد هر کشوری هستند و نقطه‌ای که در آن اجزای نظام توزیع با بنگاه‌های تولیدی مرتبط می‌گردند، محلی برای کمک بنگاه‌های توزیع‌کننده کالا و خدمات به رونق و جهش تولید است. در این راستا فروشگاه‌های زنجیره‌ای، یکی از نقاط ارتباط بخش توزیع کالا و خدمات با بنگاه‌های تولیدی هستند. از این رو هدف از پژوهش حاضر به عنوان یک مطالعه کیفی عبارت است از درک و ارائه چارچوبی در خصوص روابط و نقش اقتصادی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ارتباط با بنگاه‌های تولیدی. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نظر روش‌شناسی، پژوهشی کیفی مبتنی بر استفاده از روش داده‌بنیاد می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان فعال در صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تولیدکنندگان همکار این فروشگاه‌ها است. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه با بیست تن از مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند و مدیران عامل مجموعه‌های تولیدی همکار با این فروشگاه‌ها به‌دست آمد. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه عمیق بود و حجم نمونه بر اساس اشباع نظری تعیین گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار تحلیل داده‌های کیفی ATLAS.ti تحلیل شد. براساس پارادایم نظریه داده‌بنیاد و چارچوب ارائه شده توسط استراوس و کوربین، پدیده محوری تحقیق تعاملات فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بنگاه‌های تولیدی است که در رابطه با آن روابط علّی، راهبردها (عمل و تعامل)، بافتار و نتایج و پیامدها مشخص گردیده است. سپس با بررسی ارتباط فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بنگاه‌های تولیدی، مسائل دارای ماهیت مستقیم اقتصادی مشخص شد. M3 ER -