TY - JOUR T1 - TT - شناسایی عوامل علّی مؤثر بر پاسخگویی و بهره‌وری دانشگاه ‎های غیردولتی JF - iueam JO - iueam VL - 9 IS - 33 UR - http://iueam.ir/article-1-1628-fa.html Y1 - 2021 SP - 105 EP - 124 N2 - امروزه آموزش و سرمایه‎گذاری در سرمایه انسانی، سرمایه‎گذاری بلندمدتی است که بدون آن اقتصاد ناپاپدار خواهد ماند. آموزش عالی، معرف نوعی از سرمایه‎گذاری در منابع انسانی است که با فراهم کردن و ارتقا بخشیدن دانش، مهارت‎ها و نگرش‎ها، به توسعه اقتصادی کمک می‎کند. تأمین نیروی انسانی کارآمد با افزایش کارایی و بهر‎ه‎وری افراد و از سوی دیگر با گسترش مرزهای دانش و فن و پیش بردن فناوری از قبیل مسئولیت پرورش نیروی انسانی و افزایش بهره و کارایی در سطوح بالای تخصصی بر عهده دانشگاه‎هاست. از این رو دانشگاه در توسعه و رشد اقتصادی نقش زیربنایی دارد؛ زیرا آموزش عالی از طریق ایجاد مهارت و تخصص در افراد و بهبود قوه تشخیص آنان، باعث ارتقای سطح بهره‎وری نیروی انسانی می‎شود. در دهه‌های اخیر، نظام آموزش عالی ایران با معضلات فراوانی مواجه بوده است؛ از این رو پژوهش حاضر، بر آن است که عوامل علّی مؤثر بر پاسخگویی و بهره‌وری دانشگاه‎های غیردولتی را شناسایی و اعتباریابی کند. ‎داده‌های این مطالعه، در بخش کیفی حاصل مصاحبه‎های نیمه‎ساختاریافته با ۲۵ نفر از مدیران ارشد و میانی مشغول در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود که با روش نمونه‎گیری نظری انتخاب شدند. در تحلیل داد‎ه‎ها، روش مرحله‎ای و تکنیک‎های تحلیلی اشتراوس و کوربین (۱۹۹۲) مورد استفاده قرار گرفت. بعد از مشخص شدن مقوله مرکزی (پاسخگویی به ذی‌نفعان) و استفاده از آن به منظور نزدیک کردن مقوله‎ها، عبارات و ایده‎هایی که بیانگر روابط بین مقوله‎های اصلی و فرعی بودند، در نهایت شش مقوله اصلی به عنوان عوامل علّی مؤثر بر پاسخگویی و بهره‌وری دانشگاه شناسایی شدند که عبارتند از: ۱- علم‎گرایی ۲- منابع انسانی ۳- ایجاد انگیزه در دانشگاه ۴- توسعه بر مبنای نیازسنجی ۵- روند یاددهی- یادگیری ۶- ارزیابی کیفیت‎ دانشگاه. به منظور اعتبارسنجی الگوی پاسخگویی به‎دست آمده از مرحله کیفی، پرسشنامه‌ای تنظیم و پاسخ ۱۴۶ نفر از دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در استان تهران دریافت شد. داده‌های کمّی در قالب تحلیل توصیفی داده‌ها، تحلیل عاملی مرحله اول و دوم با استفاده از نرم‎افزار SPSS و Amos۲۳ تجزیه‎وتحلیل شدند. یافته‌های پژوهش بر روابط میان مقوله محوری و عوامل علّی مؤثر بر پاسخگویی، حکایت داشتند و نتایج آزمون الگو در مرحله کمّی، کلیت مدل مفهومی را مورد تأیید قرار داد. M3 ER -