TY - JOUR JF - iueam JO - IUESA VL - 6 IS - 22 PY - 2018 Y1 - 2018/6/01 TI - An Explanation of City Branding Model in order to Promote City Competitiveness and Economic Growth by Using of F'ANP Model TT - تبیین مدل برندسازی شهری در راستای ارتقای رقابت‌پذیری و رشد اقتصاد شهری با استفاده از مدل F’ANP N2 - در دهه‌های اخیر، شهرها در جست‎وجوی یافتن راه‌های جدیدی جهت ارتقا و رشد اقتصادی خود هستند؛ از این رو بهره‌گیری مطلوب از دارایی‌های شهری به‌منظور جذب سرمایه و ورود به عرصه‌های رقابتی، بیش‌ازپیش مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است. در این شرایط رقابتی، با توجه به نقش برندسازی به عنوان ابزاری برای ایجاد مزیت رقابتی، دولت‌ها بر تقویت فعالیت‌های برندسازی شهری متمرکز شده‌اند؛ بر این اساس، پژوهش حاضر سعی دارد تا با بررسی مفاهیم و دیدگاه‌های موجود در مورد برندسازی شهری، رقابت‌پذیری و رشد اقتصاد شهری، به استخراج شاخص‌های هر یک پرداخته و سپس با اولویت‌بندی شاخص‌ها، یک مدل مفهومی از برندسازی شهری در راستای رقابت‌پذیری و رشد اقتصاد شهری ارائه دهد. تحقیق حاضر برحسب هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات، از نوع مطالعات اسنادی- کتابخانه‌ای و پیمایشی بوده و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه می‌باشد. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از مدل F’ANP استفاده شده است تا ضمن بهره‌گیری از مزیت‌های ذاتی روش تحلیل‎عاملی، ابتدا موضوع به ابعاد تشکیل‌دهنده تجزیه شود و سپس با استفاده از روش ANP، این ابعاد، عناصر و ارتباط بین عناصر و خوشه مورد بررسی قرار گیرد. نمونه آماری پژوهش؛ شامل اساتید و دانشجویان دکتری شهرسازی دانشگاه‌های علوم و تحقیقات تهران و شهر قدس بوده و روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده می‌باشد. همچنین روش تحلیل‎عاملی با استفاده از 21 شاخص و با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شده است. نتایج پژوهش، بیانگر اهمیت و لزوم توجه به اصول برندسازی شهری مانند: خلق جاذبه‌های شهری، ایجاد مزیت‌های متمایز از مکان، افزایش مشارکت و بهره‌وری، اتصال و ارتباط شهرها، بهبود مکان، توسعه خلاقیت، حفظ و توسعه دارایی‌های شهری در زمینه ارتقای قدرت رقابتی و در نتیجه رشد اقتصاد شهری است. در پایان نیز راهبردها و پیشنهادهایی در خصوص برندسازی شهرها در راستای ارتقای رقابت‌پذیری و رشد اقتصاد شهری ارائه شده است. SP - 33 EP - 56 AU - Moradi, Fatemeh AU - Saeideh Zarabadi, Zahra Sadat AU - Majedi, Hamid AD - Department of Urban Planning, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, Science and Research Branch,Tehran, Iran KW - City Branding KW - Urban Competitiveness KW - Economic Growth KW - F’ANP model UR - http://iueam.ir/article-1-905-fa.html DO - 10.29252/iueam.6.22.33 ER -