AU - Ziyaei, Mahmood AU - Abbasi Karjegan, Davoud AU - Kazemian, Gholamreza AU - Karoobi, Mahdi TI - Identification and Determination of Dimensions of Tourism Management Model in Tehran PT - JOURNAL ARTICLE TA - iueam JN - iueam VO - 4 VI - 13 IP - 13 4099 - http://iueam.ir/article-1-319-fa.html 4100 - http://iueam.ir/article-1-319-fa.pdf SO - iueam 13 AB  - گردشگری به‌عنوان یک پدیده مدرن، دارای ماهیتی اقتصادی است و برای کشورهایی که از این ظرفیت برخوردارند، نقش و اهمیت ویژه‎ای دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تعیین ابعاد الگوی مدیریت گردشگری شهر تهران براساس نظر مدیران، کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری، با استفاده از الگوی سه‌شاخگی است که به‌منظور طراحی و تدوین الگوی مدیریت گردشگری شهری، متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، سیاسی و زیست‌محیطی شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ ماهیت، در گروه تحقیقات کمّی قرار می‎گیرد و از نظر هدف، کاربردی است که به شیوه توصیفی- پیمایشی انجام شده است. برای گردآوری داده‎های اولیه، پس از مطالعه مبانی نظری و ادبیات موضوع گردشگری، ابزار سنجش به شکل پرسشنامه بسته‌پاسخ؛ شامل 55 گویه در مقیاس پنج‌گزینه‎ای لیکرت، طراحی شده است. روایی پرسشنامه، از نوع روایی صوری و روایی محتوا بوده و برای سنجش پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار آن، 0/94 برآورد شده است. نمونه آماری، 400 نفر از خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارشناسان فعال در حوزه گردشگری در شهر تهران هستند که تعداد 371 پرسشنامه معتبر از آنها گردآوری شد. در این پژوهش، سه فرضیه، مطرح و برای تجزیه‌وتحلیل داده‎ها، از روش تحلیل عاملی و مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، نشان داده‎اند عوامل تأثیرگذار بر الگوی مدیریت گردشگری شهری تهران، در سه بعد ساختاری، محیطی و محتوایی قرار می‌گیرند و طراحی الگوی سه بعدی مدیریت گردشگری شهری مبتنی بر الگوی سه‌شاخگی، می‌تواند مبنایی مناسب برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی گردشگری شهر تهران باشد. CP - IRAN IN - Mdziaee@gmail.com LG - eng PB - iueam PG - 119 PT - Research YR - 2016