%0 Journal Article %A Ghaderi, Esmaeil %A Motahar, Seyyedeh Mahsa %T An Investigation into Tourists’ Motivating Factors for Selecting a Destination: A Comparison between Inbound and Outbound Destinations (The Case of the City of Tehran) %J Journal of Urban Economics and Management %V 1 %N 2 %U http://iueam.ir/article-1-30-fa.html %R %D 2013 %K tourism demand, geography of spatial behavior, tourists’ motivations, pull motivations, push motivations, %X امروزه صنعت گردشگری فعالیتی تقاضا محور است، یکی از راه‏های شناخت تقاضا، بررسی انگیزه‏های مسافران در انتخاب مقصد بوده که می‌توان عرضه را بر آن مبنی تنظیم کرد. از سوی دیگر در جغرافیای رفتار فضایی، مطالعه درک و انتخاب افراد از محیط پیرامون مورد بررسی قرار می‌گیرد، می‌توان گفت رفتار و ادراکات فرد، برگرفته از انگیزه‏های او است. این انگیزه‌ها را می‌توان به دو نوع انگیزه‏های کششی و رانشی تقسیم‏بندی نمود. انگیزه‏های کششی برای فرد برآمده از ویژگی‏های نظام فضایی گردشگری مقصد است. در مقاله حاضر سعی بر آن است که با بررسی انتخاب مقصد فعالیت محور به عنوان یک عامل کششی، به تبیین و مقایسه الگوی فضایی انتخاب دو مقصد خارجی (شینگن و مالزی) و مقصد داخلی (کیش) از سوی گردشگران ساکن شهر تهران پرداخته شود. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی بوده و با استفاده از ابزار مناسب اسناد کتابخانه‌ای و پرسشنامه اطلاعات تحقیق گردآوری شده است. به همین منظور پس از انتخاب الگوی مناسب عوامل کششی و رانشی از میان مدل‏های موجود در انگیزش گردشگران، سه پرسشنامه جداگانه در هر حوزه در اختیار 416 نفر از پاسخ‏گویان قرار گرفت و داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های کای دو و حداقل تفاوت معنادار فیشر بررسی شد. نتایج حاکی از آن بود که تصور افراد از امکانات موجود در مقصد و احساس راحتی در استفاده از آنها و فعالیت‏های تعریف‏شده در مقصد و نه صرفاً جاذبه‌ها، در انتخاب آن مقصد مؤثر است. %> http://iueam.ir/article-1-30-fa.pdf %P 15-29 %& 15 %! %9 Research %L A-10-1-9 %+ Tehran, Iran %G eng %@ 2345-2870 %[ 2013