فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری- اخبار نشریه
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد

بازیابی تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1396/8/20 | 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، حمل و نقل شهری یکی از پارامترهای اصلی و شاخص های مهم تعیین کننده توسعه پایدار شهری است. به عبارت دیگر برای درک و ارزیابی میزان پایداری یک شهر باید به سیستم حمل و نقل آن نظر کنیم.
 دو چرخه را می توان پایدارترین وسیله حمل و نقل شهری نه تنها برای سفرهای کوتاه بلکه برای سفرهای متوسط نیز دانست. دوچرخه به محیط زیست آسیب نمی رساند، برای سلامتی فرد مفید است، هزینه بالایی ندارد و فضای بزرگی را به خود اختصاص نمی دهد و به طور کلی از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پایدار است. انرژی  که انسان برای طی ۴۰۰ کیلومتر با دوچرخه مصرف می کند تنها برابر با انرژی یک لیتر بنزین است. انرژی لازم برای ساخت یکصد دستگاه دوچرخه اندازه یک ماشین است. در سفرهای کوتاه سرعت متوسط دوچرخه بیش از دیگر وسایل نقلیه است. و در فضای لازم برای پارک یک خودرو می توان ۱۵ دستگاه دوچرخه جا داد. با این حال تا چند دهه اخیر هیچگاه در هیج جای جهان جدی گرفته نمی شد و حتی به لحاظ قانونی هم وسیله حمل و نقل شهری به حساب آورده نمی شد اما طی دو دهه گذشته بشدت مورد توجه قرار گرفت بطوری که در بعد علمی و تحقیقاتی طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ سالانه  ۶۱۰ متن منتشر شده اعم از کتاب و مقاله و گزارش راجع به منافع حمل و نقل با استفاده از دوچرخه داشته ایم. در واقع طی دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ ۱۰درصد از کل مقالاتی که در جهان راجع به حمل و نقل شهری نوشته شده اند در ارتباط با دوچرخه بوده است . در بعد فیزیکی و عملی نیز در طول دو دهه گذشته، استفاده از دوچرخه به طور معنی داری در چند کشور اروپایی نظیر دانمارک، آلمان، سوئد و هلند افزایش یافته است. در شهرهای آمریکای شمالی سهم دوچرخه از حمل و نقل شهری طی دوره ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ سه تا چهار برابر شده است. بیشترین رشد در استفاده از دوچرخه مربوط به شهرهای سویا در اسپانیا،  بوگوتا در کلمبیا و بوینس آیرس در آرژانتین بوده است که استفاده از دوچرخه را ۶ برابر کرده اند. آمستردام و کپنهاک نیز رشد قابل ملاحظه و پایداری در زمینه استفاده از دوچرخه داشته اند. سیستم دوچرخه سواری در شهر کپنهاگ دانمارک به مردم اجازه می دهد تا دوچرخه هایی را که کرایه می کنند، در محل های دیگری غیر از محل اولیه تحویل دهند. در آمستردام، ۳۸ درصد کل سفرهای درون شهری، با دوچرخه انجام می‌‌شود و این شاخص در منطقه مرکزی شهر، به ۵۷ درصد می‌رسد. در استکهلم سوئد، ۶۸ درصد کل سفرهای درون شهری که معمولاً کمتر از ۵ مسافت دارند، به صورت پیاده یا با دوچرخه، انجام می شوند. چین هم اکنون در حال تبدیل شدن به سرزمین دوچرخه است این کشور بالاترین میزان استفاده از دوچرخه در شرق آسیا را دارد به عنوان مثال در شانگهای به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۵۵۰ دستگاه دوچرخه وجود دارد. علاوه بر دوچرخه های شخصی کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن اقدام به طراحی منسجم برنامه برای استفاده از دوچرخه های عمومی کرده اند.
نشانی مطلب در وبگاه فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری:
http://iueam.ir/find-1.43.528.fa.html
برگشت به اصل مطلب