[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما نسخه موبایل ::
:: دوره 5، شماره 18 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 5 شماره 18 صفحات 127-139 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت ارزیابی شاخص‌های حکمروایی مطلوب در توسعه گردشگری شهری (مورد مطالعه: شهر تهران)
ناصر امینیان1، میرعلی سیدنقوی 2، منوچهر جهانیان3، سید محسن امامی4
1- دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
2- دانشیار مدیریت دولتی دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- استادیار دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
4- دکتری جغرافیای انسانی (سیاسی) دانشکده آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده:   (1947 مشاهده)

گردشگری شهری، بهعنوان یک عامل تأثیرگذار و محرک در اقتصاد شهرها، در جهان مطرح است. گردشگری و شیوه سیاست‌گذاری در برنامه‌ریزی توسعه گردشگری، مستلزم بهره‌گیری از شیوه‌های نوین در عرصه حاکمیتی شهری است. شهرداری‌ها به‌عنوان متولیان اصلی مدیریت شهری، نقش مهمی را در بسترسازی فضای مشارکتی در عرصه گردشگری شهری، همگام با توانمندسازی شهروندان در مناطق شهری ایفا می‌کنند؛ لذا با ارزیابی اولویت‌های شاخص‌های حکمروایی مطلوب در مدیریت گردشگری شهری، زمینه‌ برای اجرایی شدن این شاخص‌های 10‌گانه؛ یعنی بازاریابی، مشارکت جمعی، پاسخ‌گویی، کارایی و اثربخشی، عدالت‌محوری، قانون‌مندی، مسئولیت‌پذیری، امنیت سرمایه‌گذاری، مدیریت یکپارچه در سیاست‌گذاری و شفافیت مالی در کلان‌شهر تهران مهیا کرد. روش این پژوهش، از نوع توصیفی- پیمایشی و با هدف کاربردی، با استفاده از مطالعات اسنادی و تحقیقات میدانی است. از ابزار پرسشنامه در میان دو نمونه جامعه آماری، شامل دست‌اندرکاران و اساتید دانشگاهی عضو انجمن علمی گردشگری در شهر تهران و در بازه زمانی تابستان سال 1395 استفاده شده است که تعداد آنها 240 نفر می‌باشد و با استفاده از جدول مورگان، 148 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه محقق‌ساخته 96 سؤالی، استفاده شد که میزان اعتبار آن برابر با 97/0 بود. داده‌های پیمایشی از طریق پرسشنامه ساختاریافته، به‌صورت الکترونیکی در میان جامعه آماری توزیع شدند و با استفاده از آزمون فریدمن و نرم‌افزار SPSS، تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج حاصل حاکی از آن بودند که از میان ده شاخص در نظر گرفته شده، شاخص بازاریابی، به‌عنوان مهم‌ترین شاخص حکمروایی مطلوب در گردشگری شهری، از دیدگاه پاسخ‌دهندگان مورد شناسایی قرار گرفت.

واژه‌های کلیدی: حکمروایی مطلوب، شاخص‌های حکمروایی مطلوب، گردشگری شهری، شهر تهران
متن کامل [PDF 523 kb]   (380 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aminian N, Seyyed Naghavi M, Jahaniyan M, Emami S M. Assessing the Indicators of Good Governance in Development of Urban Tourism (Case Study: City of Tehran). IUEAM. 2017; 5 (18) :127-139
URL: http://iueam.ir/article-1-670-fa.html
امینیان ناصر، سیدنقوی میرعلی، جهانیان منوچهر، امامی سید محسن. وضعیت ارزیابی شاخص‌های حکمروایی مطلوب در توسعه گردشگری شهری (مورد مطالعه: شهر تهران). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1396; 5 (18) :127-139

URL: http://iueam.ir/article-1-670-fa.html

دوره 5، شماره 18 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری Journal of Urban Economics and Management
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 801 queries by yektaweb 3535