دوره 1، شماره 2 - ( بهار 1392 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 86-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علامه طباطبائی
2- دانشگاه سمنان
چکیده:   (15912 مشاهده)
توسعه قابلیت‌های چابکی، پاسخگویی و سازگاری سریع با تغییرات محیط، به عنوان ابزاری به منظور کسب مزیت رقابتی شناخته می‌شود. چابکی راهبردی، نوع توسعه یافته‏ای از چابکی است که علاوه بر پاسخگویی سریع، توجه ویژه‏ای به جنبه راهبردی و پیش‏بینی تغییرات محیط شهری قبل از وقوع دارد. اغلب مطالعات حوزه چابکی و مزیت رقابتی، متمرکز بر چابکی تولید و چابکی زنجیره تأمین بوده‌اند. در این پژوهش، تلاش شده است تا علاوه بر تبیین مفهوم چابکی راهبردی و عوامل تعیین‏کننده آن، به بررسی تأثیر آن بر مزیت رقابتی شرکت‌های تولیدی شهر سمنان در راستای توسعه اقتصادی این شهر، پرداخته شود؛ بنابراین، ابتدا بر مبنای تئوری قابلیت‌های پویا، مدلی برای مزیت رقابتی طراحی شد و سپس با بهره‏گیری از آزمون‌های تحلیل عاملی، رگرسیون چندگانه و همبستگی، این مدل مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که چابکی راهبردی، تأثیر معناداری بر مزیت رقابتی شرکت‌های تولیدی شهر سمنان داشته است. علاوه بر آن، از میان ابعاد مزیت رقابتی، چابکی راهبردی، بیشترین ارتباط را با نوآوری داشته و منابع سیال، تأثیرگذارترین عامل در کسب مزیت رقابتی شناخته شده است.
متن کامل [PDF 1055 kb]   (4134 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/12/9 | پذیرش: 1392/3/5 | انتشار: 1392/3/31 | انتشار الکترونیک: 1392/3/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.