دوره 4، شماره 13 - ( زمستان 1394 )                   جلد 4 شماره 13 صفحات 66-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران
2- دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (6989 مشاهده)

امروزه فضاهای عمومی شهری، ضرورتی اساسی در برنامههای توسعه شهری یافته‌اند که این امر، حکایت از نقش این فضاها در تقویت وجهه فرهنگی- اجتماعی شهر دارد. به عبارتی، فرهنگ، الگوهای رفتاری را به وجود می‌آورد و الگوهایی رفتاری، تعیینکننده و بیانکننده چگونگی استفاده مردم از فضاها میباشند؛ پس طبیعی است که نحوه استفاده از این فضاهای عمومی در فرهنگهای مختلف، متفاوت باشد. ماهیت و چگونگی فعالیتهایی که در فضاهای شهری صورت میگیرند را می‌توان به دو عامل اساسی فرهنگ و محیط (خصوصیات فضایی- مکانی) نسبت داد. جامعه آماری تحقیق نیز تمامی شهروندان ساکن شهر قزوین می‌باشند که از مزایای این پروژه‌ها در چند سال اخیر بهره برده‌اند و نمونه‌های آماری، از طریق مصاحبه و گزارش از 425 شهروند قزوینی به‌دست آمده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی- توسعه‌ای و از لحاظ روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و پیمایشی است. روش تجزیه‌وتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از روش‌های کیفی به خصوص معیارها و زیرمعیارهای رضایتمندی از شهروندان می‌باشد. هدف این مقاله، بررسی پروژههای عمرانی چهار سال اخیر و تأثیر آن بر مدیریت و تحول اقتصاد شهری و رضایتمندی شهروندان می‌باشد. نتایج تحقیق نشان دادند که سیاست‌های کلان، رضایت شهروندان و هویت‌بخشی به شهر، سه متغیر اساسی در احداث پروژه‌های عمرانی هستند.

متن کامل [PDF 609 kb]   (5489 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/10/21 | پذیرش: 1394/5/13 | انتشار: 1395/1/25 | انتشار الکترونیک: 1395/1/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.