دوره 1، شماره 2 - ( بهار 1392 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 29-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده مدیریت و اقتصاد
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده:   (14533 مشاهده)
امروزه صنعت گردشگری فعالیتی تقاضا محور است، یکی از راه‏های شناخت تقاضا، بررسی انگیزه‏های مسافران در انتخاب مقصد بوده که می‌توان عرضه را بر آن مبنی تنظیم کرد. از سوی دیگر در جغرافیای رفتار فضایی، مطالعه درک و انتخاب افراد از محیط پیرامون مورد بررسی قرار می‌گیرد، می‌توان گفت رفتار و ادراکات فرد، برگرفته از انگیزه‏های او است. این انگیزه‌ها را می‌توان به دو نوع انگیزه‏های کششی و رانشی تقسیم‏بندی نمود. انگیزه‏های کششی برای فرد برآمده از ویژگی‏های نظام فضایی گردشگری مقصد است. در مقاله حاضر سعی بر آن است که با بررسی انتخاب مقصد فعالیت محور به عنوان یک عامل کششی، به تبیین و مقایسه الگوی فضایی انتخاب دو مقصد خارجی (شینگن و مالزی) و مقصد داخلی (کیش) از سوی گردشگران ساکن شهر تهران پرداخته شود. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی بوده و با استفاده از ابزار مناسب اسناد کتابخانه‌ای و پرسشنامه اطلاعات تحقیق گردآوری شده است. به همین منظور پس از انتخاب الگوی مناسب عوامل کششی و رانشی از میان مدل‏های موجود در انگیزش گردشگران، سه پرسشنامه جداگانه در هر حوزه در اختیار 416 نفر از پاسخ‏گویان قرار گرفت و داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های کای دو و حداقل تفاوت معنادار فیشر بررسی شد. نتایج حاکی از آن بود که تصور افراد از امکانات موجود در مقصد و احساس راحتی در استفاده از آنها و فعالیت‏های تعریف‏شده در مقصد و نه صرفاً جاذبه‌ها، در انتخاب آن مقصد مؤثر است. 
متن کامل [PDF 1210 kb]   (13544 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/11/15 | پذیرش: 1392/2/11 | انتشار: 1392/3/31 | انتشار الکترونیک: 1392/3/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.