دوره 10، شماره 39 - ( تابستان 1401 )                   جلد 10 شماره 39 صفحات 90-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saki N, Heidarpour F, Khosravi Pour N. Analyzing the Cost Structure of Iranian Airports and Evaluating their Role in Improving Allocation Efficienc. IUESA 2022; 10 (39) :73-90
URL: http://iueam.ir/article-1-1899-fa.html
ساکی ناصر، حیدرپور فرزانه، خسروی پور نگار. تجزیه ‎وتحلیل ساختار هزینه‎ های مربوط به فرودگاه‎ های ایران و ارزیابی نقش آنها در بهبود کارایی تخصیصی. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1401; 10 (39) :73-90

URL: http://iueam.ir/article-1-1899-fa.html


1- گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، fheidarpoor@yahoo.com
چکیده:   (791 مشاهده)
فرودگاه ها ﺑﻪ دلیل ماهیت‎شان ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻗﺘﺼادی  ﻛﺸﻮﺭها تأثیر بسیار چشمگیری دارند. امروزه ﺑﻪ دلیل ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ درآمد و کاهش تلفات ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻲ، ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻓﺮﻭﺩﮔﺎﻩ‎ﻫﺎ ﻻﺯﻡ ﻭ ﺿﺮﻭﺭﻱ است. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺣﻤﻞ‎ﻭﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻳﺮﺑﻨﺎﻳﻲ ﻭ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﺟﺰﺍﻱ ﻣﻬﻢ ﭼﺮﺧﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻲ‎ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺭﺷﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﻧﻘﺶ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﻭ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭﻱ ﺩﺍﺭﺩ، ﺿﻤﻦ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺗﺄﺛﻴﺮﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ. بر این اساس هدف این پژوهش، تجزیه‎وتحلیل ساختار هزینه‎های مربوط به فرودگاه‎های ایران و ارزیابی نقش آنها در بهبود کارایی تخصیصی می‎باشد. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺭﻭﺵ، ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺍﺯ ﻧﻮﻉ توصیفی- ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ و همبستگی ﻣﻲ‎ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻧﻮﻉ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﻭ ﺩﺭﺟﻪ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺩﺭ ﺯﻣﺮه ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﻣﻴﺪﺍﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ. برای تحلیل فرضیه‎ها، از روش تحلیل پوششی داده‎ها استفاده شد. به منظور محاسبه ساختار هزینه، از هزینه‎های عملیاتی و هزینه‎های اداری و عمومی و به منظور محاسبه کارایی تخصیصی از تعداد کارکنان شاغل در فرودگاه و اندازه سطوح پروازی برای محاسبه کارایی، کارایی فنی با اندازه ترمینال و طول باند و برای کارایی اقتصادی با تعداد مسافران در فرودگاه، تعداد پروازها استفاده شده است. این متغیرها، طی سال‏های ۱۳۹۸-۱۳۹۳ بررسی شدند. نتایج نشان دادند که هزینه‎های عملیاتی با اندازه ترمینال، طول باند پرواز، تعداد کارکنان شاغل و تعداد پروازهای فرودگاه‎های کشور، ارتباط معناداری دارد و با اندازه سطوح پروازی، تعداد مسافران و مقادیر بار فرودگاه‎های کشور، ارتباط معناداری ندارد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که هزینه‎های اداری و عمومی با اندازه ترمینال، تعداد کارکنان شاغل، تعداد مسافران، مقادیر بار و تعداد پروازهای فرودگاه‎های کشور، رابطه معناداری دارد و با طول باند و اندازه سطوح پروازی، ارتباط معناداری ندارد.
متن کامل [PDF 765 kb]   (214 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/28 | پذیرش: 1401/6/15 | انتشار: 1401/6/15 | انتشار الکترونیک: 1401/6/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.