شهرام فر شیوا، عالم تبریز اکبر، زند حسامی حسام، سخدری کمال. ارائه الگوی کارآفرینی استراتژیک در نهادهای عمومی (موردمطالعه: شهرداریهای استان قزوین). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1400; 9 (34) :1-18
URL: http://iueam.ir/article-1-1678-fa.html
1- دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2- دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، a-tabriz@sbu.ac.ir
3- دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (913 مشاهده)
کارآفرینی استراتژیک، رویکردی بلندمدت و فراگیر به مقوله کارآفرینی است که بهکارگیری آن در نهادهای عمومی مستلزم در نظرگیری اقتضائات ویژهای است. این مقاله با هدف ارائه الگوی کارآفرینی استراتژیک در نهادهای عمومی انجام گرفته است. این مطالعه از منظر فلسفی مبتنی بر پارادایم تفسیری است و با رویکردی قیاسی- استقرایی انجام شده است. از منظر هدف یک پژوهش بنیادی است و از منظر روش پژوهش کیفی است. جامعه آماری شامل خبرگان نظری (استادان کارآفرینی) و خبرگان تجربی (مدیران شهرداری) است که از روش هدفمند برای نمونهگیری، استفاده شده است. نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت از دیدگاه یازده نفر از خبرگان استفاده شد. برای شناسایی مقولههای زیربنایی کارآفرینی استراتژیک از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. برای ارائه الگو نیز از روش ساختاری- تفسیری استفاده شده است. تحلیل دادهها با نرمافزارهای MaxQDA و MicMac انجام شده است. براساس نتایج این تحلیل، مدیریت استراتژیک و رهبری کارآفرینانه بر سیاستهای حمایتی دولت، مدیریت منابع مالی و استقرار فرهنگ کارآفرینانه تأثیر دارند. این عوامل نیز بر کارآفرینی استراتژیک و تفکر استراتژیک کارآفرینانه اثر میگذارند. در نهایت نیز به تحقیق و توسعه کارآفرینی سازمانی منجر میشوند. عناصر سطح چهار یعنی مدیریت استراتژیک و رهبری کارآفرینانه بیشترین تأثیر را بر کارآفرینی استراتژیک نهادهای عمومی دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/22 | پذیرش: 1399/8/3 | انتشار: 1400/3/1 | انتشار الکترونیک: 1400/3/1