@article{ author = {Hajilou, Mehran and Mirehei, Mohammad and PilehVar, Mahdi}, title = {Studying Sustainable Revenue Sources of Municipalities (Case: Shabestar, East Azerbaijan Province)}, abstract ={Nowadays how to finance cities by municipalities has become a big challenge. Access to favorable and sustainable revenue sources leads municipalities to play a more active role in urban environment and properly meet the needs of citizens. In this regard, This research has been conducted during the years 2004-2014 with the aim of studying the status of revenue sources of shabestar municipality in terms of sustainability indicators. This research is applied and the method is descriptive-analytic and exploratory. Data collection was carried out either documentary or field survey by using scoring forms and interviews with Municipality officials. Data analysis was conducted by using Excel, Shannon Entropy and TOPSIS techniques. The results obtained show that about 39.25 percent of municipal revenues come from general charges, 30 percent from land and buildings charges, and about 25.36 percent from other sources of funding, sale of municipality’s properties. About 43 percent of municipal revenues come from unfavorable sources, 10.85 percent from fairly favorable sources and 46.15 percent from high favorable sources.}, Keywords = {Shabestar Municipality, sustainable revenues, urban sustainable development, urban economy, small-sized cities}, volume = {5}, Number = {20}, pages = {1-22}, publisher = {Iran Urban Economics Scientific Association}, title_fa = {بررسی منابع درآمدهای پایدار شهرداری‌ها (مورد مطالعه: شهر شبستر استان آذربایجان شرقی)}, abstract_fa ={امروزه در بسیاری از شهرهای کشور، نحوه کسب درآمد توسط شهرداری‌ها به مسئله‎ مهمی تبدیل‌ شده است. دسترسی شهرداری‌ها به منابع درآمدی مطلوب و پایدار باعث می‌شود که شهرداری، نقش فعال‌تری در محیط شهری ایفا کرده و پاسخگویی مناسبی به نیازهای شهروندان داشته باشد. ازاین‌رو، این پژوهش با هدف مطالعه و بررسی وضعیت منابع درآمدی شهرداری شبستر از لحاظ شاخص‌های پایداری طی سال‌های 1383 تا 1393 انجام‌ شده است. پژوهش حاضر، کاربردی و روش بررسی آن، توصیفی- تحلیلی و اکتشافی است. گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‎ای و نیز میدانی و از طریق فرم‌های امتیازدهی و مصاحبه با مسئولان شهرداری بوده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از Excel و تکنیک و نرم‌افزار آنتروپی‎شانون و TOPSIS انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان دادند که طی سال‌های 93-1383، حدود 39/25 درصد از درآمدهای شهرداری، از عوارض عمومی (30 درصد سهم عوارض بر ساختمان‌ها و اراضی) و 25/36 درصد از سایر منابع تأمین اعتبار؛ یعنی فروش اموال شهرداری تأمین شده است. در واقع، حدود 43 درصد از درآمدهای شهرداری را درآمدهای با مطلوبیت پایین، 10/85 درصد را درآمدهای با مطلوبیت متوسط و 46/15 درصد را درآمدهای با مطلوبیت بالا تشکیل می‌دهند. }, keywords_fa = {شهرداری شبستر, درآمدهای پایدار, توسعه پایدار شهری, اقتصاد شهری, شهرهای کوچک}, doi = {10.29252/iueam.5.20.1}, url = {http://iueam.ir/article-1-765-en.html}, eprint = {http://iueam.ir/article-1-765-en.pdf}, journal = {Journal of Urban Economics and Management}, issn = {2345-2870}, eissn = {2588-6398}, year = {2017} } @article{ author = {Nazmfar, Hossein and EshghiChaharborj, Ali and Alavi, Saeideh}, title = {An Investigation of the Economic Competitiveness Status of Cities of Iran}, abstract ={The present study aims to explore the competitiveness of Iranian cities based on economic indices. The research is applied in terms of purpose and descriptive - analytical in terms of method. The population included all central cities in the country in 2011. In order to analyze the competitiveness of the central cities, 20 economic indices were extracted based on data from Statistical Yearbook of year 2011. In this study, Shannon’s entropy model was used to measure the significance coefficient of each index, and the TOPSIS method was used to analyze the data. The results showed inequality in the enjoyment of economic competitiveness in central cities of Iran. The city of Tehran with the rate of 99% TOPSIS is in the first rank, Ahwaz and Isfahan ranked second and third, and Zahedan, Gorgan, Khoramabad, Ilam, Zanjan, Semnan, Qom, Sanandaj, Ardabil, Shahrekord, Birjand, Bojnoord, Karaj are ranked in the last. Given that in the present study, the indices of economic competitiveness were investigated at the center of city level, and evaluation of these indices at lower urban levels largely remained vague; thus, in this regard, it is proposed that measuring the economic competitiveness indices take place on the urban scale so that in addition to explaining inter-provincial differences, the inter-regional differences can be explained and revealed in small scales.}, Keywords = {Competitiveness, economic indices, TOPSIS, economic competitiveness, cities of Iran}, volume = {5}, Number = {20}, pages = {23-38}, publisher = {Iran Urban Economics Scientific Association}, title_fa = {بررسی وضعیت رقابت‌پذیری اقتصادی شهرهای ایران}, abstract_fa ={پژوهش حاضر با هدف تبیین رقابت‌پذیری شهر‌های ایران بر مبنای شاخص‌های اقتصادی انجام‌ شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شهرهای مرکزی استان‌های کشور در سال 1390 می‌باشد. به منظور تحلیل و تبیین رقابت‌پذیری شهرهای مرکزی استان‌های کشور، 20 شاخص اقتصادی براساس اطلاعات سالنامه آماری سال 1390 استخراج گردید. در این پژوهش برای سنجش ضریب اهمیت هریک از شاخص‌ها، از مدل آنتروپی‌شانون و برای تحلیل داده‌ها، از روش تاپسیس استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از نابرابری شهرهای مرکزی استان‌های کشور در برخورداری از شاخص‌های رقابت‌پذیری اقتصادی بودند. شهر تهران با میزان تاپسیس 99 درصد در رتبه اول، شهرهای اهواز و اصفهان، به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم و شهر‌های زاهدان، گرگان، خرم‌آباد، ایلام، زنجان، سمنان، قم، سنندج، اردبیل، شهرکرد، بیرجند، بجنورد و کرج، در رتبه‌های آخر قرار دارند. در پژوهش حاضر، شاخص‌های رقابت‌پذیری اقتصادی در سطح شهرهای مرکزی استان‌های کشور بررسی شده و ارزیابی این شاخص‌ها در سطوح پایین‌تر شهری تا حد زیادی نامشخص و مبهم باقی مانده است؛ لـذا پیـشنهاد می‎گردد سنجش شاخص‌های رقابت‌پذیری اقتصادی حتی‌الامکان در مقیاس شهرهای کوچک نیز صورت پذیرد تا علاوه‌بر تبیین تفاوت‎های بین شهرهای مرکزی استان‌ها، تفاوت‎های درون‌منطقه‌ای در مقیاس‌های کوچک نیز تبیین و آشکار گردد.}, keywords_fa = {رقابت‌پذیری اقتصادی, شاخص‌های اقتصادی, تاپسیس, آنتروپی‌شانون, شهرهای ایران}, doi = {10.29252/iueam.5.20.23}, url = {http://iueam.ir/article-1-766-en.html}, eprint = {http://iueam.ir/article-1-766-en.pdf}, journal = {Journal of Urban Economics and Management}, issn = {2345-2870}, eissn = {2588-6398}, year = {2017} } @article{ author = {Moghimi, Masoomeh and TaghizadehYazdi, Mohammadrez}, title = {Applying Multi-Criteria Decision-Making (MCDM) Methods for Economic Ranking of Tehran-22 Districts to Establish Financial and Commercial Centers (Case: City of Tehran)}, abstract ={One of the most important effective factors on more profit and success in financial and commercial activities is the place and geographical location of establishing that activity In order to achieve this important issue, we require exact locational information needing much cost and time. Thus, economic ranking of urban areas can make economic status of urban areas clear for managers. This research aims to identify economically talented areas leading to exact locating of commercial and financial centers based on their priority. This research is descriptive-analytical. Data were collected by documentary method. Statistical population includes Tehran’s 22 districts ranked based on 9 indicators. Therefore, at first, the weight of effective indicators was extracted by using Entropy method. Then, Tehran’s 22 districts were ranked economically by using four techniques of MCDM including SAW, TOPSIS, VIKOR, and LINEAR ASSIGMENT. Given the results of implementing above-mentioned methods were not compatible with each other, in order to reach a consensus for ranking the districts, integration techniques (Poset) that includes average rating method, Borda and Copeland were used. Finally, districts 6 and 3 were identified as the most economical ones.}, Keywords = {Urban Economy, Financial and Commercial Centers, Ranking, Multi-Criteria Decision-Making (MCDM), Integration Techniques }, volume = {5}, Number = {20}, pages = {39-51}, publisher = {Iran Urban Economics Scientific Association}, title_fa = {به‌کارگیری روش‌های تصمیم‌گیری چندشاخصه برای رتبه‌بندی اقتصادی مناطق شهری جهت احداث مراکز تجاری (مورد مطالعه: شهر تهران)}, abstract_fa ={هدف از این مقاله، شناسایی مناطق مستعد اقتصادی است که منجر به جایابی دقیق مکان استقرار مراکز مالی و تجاری، برحسب اولویت خواهد شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و داده‌های مورد نیاز آن، به روش اسنادی، جمع‌آوری شده‎اند. جامعه آماری مقاله، مناطق22گانه شهر تهران است که براساس نه شاخص، رتبه‌بندی شده‌اند؛ لذا ابتدا با استفاده از روش آنتروپی، وزن شاخص‌های مؤثر استخراج گردید. سپس با استفاده از چهار تکنیک تصمیم‌گیری و رتبه‌بندی چندشاخصه (SAW, TOPSIS,VIKOR, LINEAR ASSIGMENT)، مناطق 22‌گانه شهر تهران از نظر اقتصادی، رتبه‌بندی شدند. با توجه به این ‌که نتایج به‌دست آمده از اجرای روش‌های بالا در مواردی با یکدیگر هم‌خوانی نداشتند، برای دستیابی به اجماعی کلی برای رتبه‌بندی مناطق، از تکنیک‌های ادغامی که شامل روش‌های میانگین رتبه، بردا و کپ‌لند است، استفاده شد. با توجه به نتایج تحقیق، مناطق 6 و 3 از اقتصادی‌ترین مناطق شناخته شدند.}, keywords_fa = {اقتصاد شهری, مراکز مالی و تجاری, رتبه‌بندی, تصمیم‌گیری چندشاخصه, تکنیک‌های ادغامی}, doi = {10.29252/iueam.5.20.39}, url = {http://iueam.ir/article-1-767-en.html}, eprint = {http://iueam.ir/article-1-767-en.pdf}, journal = {Journal of Urban Economics and Management}, issn = {2345-2870}, eissn = {2588-6398}, year = {2017} } @article{ author = {Jomehpoor, Mahmood and Isaloo, Shahabedin and Goodarzi, Vahid and DoostiSabzi, Behz}, title = {Formulating Urban Development Strategies with Knowledge-Based Development Approach (Case: City of Arak)}, abstract ={In the third millennium and the urban world, achievement to development requires cities that they were mentioned as development engine until a few decades ago and today, they are introduced as knowledge-based cities. Such cities have a kind of economy based on knowledge and sustainable cities that their citizens live in comfort. In other words, a knowledge-based city is one aiming to achieve wisdom-based development. This important issue is done by creating, dividing, updating, and measuring knowledge continuously. In order to achieve to this purpose, citizens’ constant interaction from one hand, and interaction among them and people in other cities or urban economy from other hand is necessary. In the meantime, industrial cities, as economically and demographically important places, are very important since they are alternatives to achieve to knowledge-based cities because of their direct relationship with technology, science, job creation, and revenue creation. Thus, this research tries to evaluate feasibility of industrial cities to achieve to knowledge-based development with the aim of multiple analyses socially, economically, environmentally, institutionally etc. of industrial cities. Thus, city of arak, as one of the industrial hubs in the country, was investigated. Research methodology was descriptive-analytical by using decision-making techniques of SWOT and PESTLE. In this regard, it has been tried in this research to examine indicators of knowledge-based city in Arak, to realize abilities and limitations of city of arak by using strategic planning techniques and evaluating status, to investigate whether industrial cities, such as Arak, have necessary potential to become knowledge-based city, and to determine strategies to achieve to knowledge-based city. The findings indicated that city of Arak is able to become a knowledge-based city.}, Keywords = {knowledge-based city, industrial city, Arak, SWOT, PESTLE}, volume = {5}, Number = {20}, pages = {53-65}, publisher = {Iran Urban Economics Scientific Association}, title_fa = {تدوین راهبردهای توسعه شهری با رویکرد توسعه دانش‌بنیان (مورد مطالعه: شهر صنعتی اراک)}, abstract_fa ={در هزاره سوم و جهان شهرنشین، دستیابی به توسعه، نیازمند شهرهایی است که تا چند دهه پیش با عنوان موتور توسعه یاد می‌شدند و امروز، شهرهای دانش‌بنیان معرفی می‌شوند. چنین شهرهایی دارای اقتصاد مبتنی بر دانش و شهرهای پایدار هستند که شهروندان آنان در رفاه و آسایش زندگی می‌کنند. از این رو، شهرهای صنعتی به عنوان مکان‌های مهم اقتصادی و جمعیتی کشور، بسیار حائز اهمیت هستند؛ زیرا شهرهای صنعتی به دلیل ارتباط مستقیمی که با تکنولوژی، علم، ایجاد اشتغال و درآمدزایی دارند، از گزینه‌های دستیابی به شهرهای دانش‌بنیان هستند. لذا پژوهش حاضر، با هدف ارائه راهبردهای توسعه شهری سعی دارد به تحلیل چندگانه اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی، نهادی و ... از شهرهای صنعتی بپردازد و از طریق ارزیابی قابلیت تحقق شهرهای صنعتی در توسعه دانش‌بنیان، مؤثرترین راهبردهای توسعه شهری معطوف به این رویکرد را با تأکید بر شهر اراک ارائه نماید. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و از تکنیک‌های تصمیم‌گیری SWOT و PESTLE، استفاده شده است؛ بر این اساس در این پژوهش سعی شده است شاخص‌های شهر دانش‌بنیان در شهر اراک بررسی شود و با بهره‌گیری از تکنیک‌های برنامه‌ریزی استراتژیک و ارزیابی، به شناخت وضع موجود، قابلیت‌ها و تنگناهای شهر اراک دست یابیم و این موضوع را بررسی کنیم که آیا شهرهای صنعتی مانند اراک، قابلیت‌ها و پتانسیل‌های لازم را برای تبدیل به شهر دانش‌بنیان دارند و راهبردهای دستیابی به شهری دانش‌بنیان کدامند. یافته‌ها نشان دادند که شهر اراک، ظرفیت‌های تبدیل شدن به شهر دانش‌بنیان را دارد. }, keywords_fa = {شهر دانش‌بنیان, شهر صنعتی, اراک, SWOT, PESTLE}, doi = {10.29252/iueam.5.20.53}, url = {http://iueam.ir/article-1-768-en.html}, eprint = {http://iueam.ir/article-1-768-en.pdf}, journal = {Journal of Urban Economics and Management}, issn = {2345-2870}, eissn = {2588-6398}, year = {2017} } @article{ author = {Haghani, Fathollah and Azami, Arash}, title = {Determining the Economic Value of Historical Monuments of Bisotun Using the Method of Individuals’ Willingness to Pay (WTP)}, abstract ={The ancient and historic site of Bisotun is one of the most reliable archaeological works of the world, which was registered in the UNESCO World Heritage List in 2006. This research studies the economic value (including recreational value and existential value) of Bisotun Historical Complex using the Logit and Probit valuation models. The statistical population of the study was visitors to the historical monuments of Bisotun in 2013. The results of the survey showed that a large number of visitors are willing to pay a fee as an entrance to this complex and have fun in the area around the historic monuments. In addition, the results showed that income and education variables in both methods of Logit and Probit are one of the most important factors affecting the WTP rate of visitors to visit the historical complex of Bisotun. The average WTP calculated for the economic value of Bisotun’s historical monuments based on Logit and Probit models is estimated to be 47659.2 Rials and 50149 Rials per visit, respectively. Moreover, according to the visitors’ statistics of Bistoun historical monuments, which the Cultural Heritage Department of Kermanshah Province has announced it for 250,000 people for 2012, and assuming that the average annual number is the same, the total annual value of the complex of historical monuments using the Logit and Probit models are estimated at 11914800000 and 12537250000 Rls, respectively.}, Keywords = {Economic value, valuation models, willingness to pay, Logit model, Probit model}, volume = {5}, Number = {20}, pages = {67-82}, publisher = {Iran Urban Economics Scientific Association}, title_fa = {تعیین ارزش اقتصادی آثار تاریخی بیستون با استفاده از روش تمایل به پرداخت افراد (WTP)}, abstract_fa ={محوطه باستانی و تاریخی بیستون، یکی از معتبرترین آثار باستانی جهان می‌باشد که در سال 1385 در فهرست آثار برجسته جهانی در یونسکو ثبت گردید. این تحقیق به تعیین ارزش اقتصادی (شامل ارزش ‌تفریحی و ارزش ‌وجودی) مجموعه تاریخی بیستون با استفاده از مدل‌های ارزش‌گذاری لوجیت و پروبیت پرداخته است. جامعه آماری تحقیق، بازدیدکنندگان آثار تاریخی بیستون در سال ۱۳۹۲بود. نتایج تحقیق نشان دادند که تعداد زیادی از بازدیدکنندگان، تمایل به پرداخت مبلغی به عنوان ورودی برای بازدید از این مجموعه و تفریح در فضای اطراف آثار تاریخی هستند. همچنین نتایج نشان دادند که متغیرهای درآمد و سطح تحصیلات در هر دو روش لوجیت و پروبیت، از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر میزان WTP بازدیدکنندگان برای بازدید از مجموعه تاریخی بیستون هستند. میزان متوسط WTP محاسبه شده برای ارزش اقتصادی مجموعه آثار تاریخی بیستون براساس مدل‌های لوجیت و پروبیت، به ترتیب 2/47659 ریال و 50149 ریال برای هر بازدیدکننده برآورد گردیده است. همچنین با توجه به آمار بازدیدکنندگان مجموعه آثار تاریخی بیستون که اداره میراث فرهنگی استان کرمانشاه آن را 250000 نفر برای سال 1391 اعلام کرده است و با این فرض که متوسط سالانه هم همین تعداد باشد، ارزش کل سالیانه مجموعه آثار تاریخی بیستون با استفاده از مدل‌های لوجیت و پروبیت، به ترتیب 11914800000 و 12537250000 ریال برآورد گردیده است.}, keywords_fa = {ارزش اقتصادی, مدل‌های ارزش‌گذاری, تمایل به پرداخت, مدل لاجیت, مدل پروبیت}, doi = {10.29252/iueam.5.20.67}, url = {http://iueam.ir/article-1-769-en.html}, eprint = {http://iueam.ir/article-1-769-en.pdf}, journal = {Journal of Urban Economics and Management}, issn = {2345-2870}, eissn = {2588-6398}, year = {2017} } @article{ author = {Ramezani, Maryam and Salehifard, Mohammad and Ebrahimi, Hasan and Rahnama, Ali and Khorsani, Nasri}, title = {Determining Scenario-Based Strategies in the Land and Housing Organization of Mashhad City}, abstract ={The aim of this research is to codify scenario-based strategies in the Land and Housing Organization that has been done with drawing pictures of the future. In the present study, we used Schwartz and simultaneous methods in order to determine the strategies. The present study has been done in the year 2015 within the time horizon of 10 years. The statistical population included all senior municipal managers and experts in the Land and Housing Organization of Mashhad city (27 persons) which 15 persons selected purposefully. In the present study, the required information has been collected through library studies and semi-structured interview, trends, and uncertainty factors have been identified. Then, the impact/uncertainty matrix was drawn. Specifying dimensions by using simultaneous (combined) method,  four scenarios of high impact- high uncertainty, low impact- high uncertainty, high impact- low uncertainty, low impact- low uncertainty were codified and four strategies of (protection - supporting - participation), (correction - intervention, supporting), (non-intervention -guiding) ,(resistance-transforming) were proposed.}, Keywords = {scenario, Strategy, Land and Housing Organization}, volume = {5}, Number = {20}, pages = {83-98}, publisher = {Iran Urban Economics Scientific Association}, title_fa = {تعیین استراتژی‎های مبتنی بر سناریو در سازمان زمین و مسکن شهر مشهد مقدس}, abstract_fa ={هدف پژوهش حاضر، تدوین استراتژی‎های مبتنی بر سناریو در سازمان زمین و مسکن می‌باشد که با ترسیم تصاویری از آینده صورت گرفته است. به منظور تعیین استراتژی‌ها، از روش شوارتز و روش هم‎زمان استفاده شده است. مطالعه حاضر در سال 1394 با در نظر گرفتن افق زمانی سال 1404 صورت پذیرفته است. جامعه آماری، کلیه مدیران ارشد شهرداری و خبرگان حوزه زمین و مسکن شهری سازمان زمین و مسکن مشهد می‌باشند که تعداد آنها 27 نفر بوده که 15 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. داده‎ها در این پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه‎ای و نیمه‌ساختاریافته، جمع‎آوری و روندها و عوامل دارای عدم‌قطعیت، شناسایی شدند. سپس ماتریس تأثیر- عدم‏قطعیت، ترسیم و با مشخص شدن ابعاد با استفاده از روش هم‏زمان (ترکیبی)، چهار سناریوی برخورداری بالا- انحطاط بالا، برخورداری پایین- انحطاط بالا، برخورداری بالا- انحطاط پایین و برخورداری پایین- انحطاط پایین، تدوین و چهار استراتژی محافظت- حمایت- مشارکت، اصلاح- مداخله- پشتیبانی، عدم‏مداخله- هدایت و مقاومت- دگرگون‎سازی، پیشنهاد گردید.}, keywords_fa = {سناریو, استراتژی, سازمان زمین و مسکن, روش شوارتز, شهر مقدس مشهد }, doi = {10.29252/iueam.5.20.83}, url = {http://iueam.ir/article-1-770-en.html}, eprint = {http://iueam.ir/article-1-770-en.pdf}, journal = {Journal of Urban Economics and Management}, issn = {2345-2870}, eissn = {2588-6398}, year = {2017} } @article{ author = {MohammadpourZarandi, Hossein and Amirkabiri, Alireza and Kojouri, Hamidrez}, title = {Determining the Relationship between Organizational Reputation and Citizens\' Behavioral Intentions (Case: Bank Shahr Customers)}, abstract ={Organizational reputation is an intangible asset and is one of the most important and vital elements for the survival of the organization. The purpose of this study was to investigate the role of organizational reputation in the formation of citizens’ behavioral habits. This research is descriptive-correlational study that investigates the behavioral habits of citizens based on the variable of organizational reputation. The statistical population consisted of Bank Shahr customers in Tehran city. 318 people were selected by simple random sampling. In order to measure organizational reputation, the standard questionnaire of organizational loyalty, Luoma-aho (2008) with 28 questions and in five dimensions of authority, respect, trust, efficiency, and relational services and to measure behavioral intentions of customers, the eight-item questionnaire of (Zhu and Hung 2012) were used. The reliability of organizational reputation questionnaire with Cronbach’s alpha coefficient of 0.81 and customer behavioral intention questionnaire with 0.78 were confirmed. Descriptive analysis and data analysis were performed using Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis methods. The results of this study indicate that there is a significant relationship between organizational reputation and its five dimensions with behavioral intentions of Bank Shahr customers. Among five dimensions of organizational reputation, two dimensions of services and respect can predict the behavioral intentions of Bank Shahr customers.}, Keywords = {organizational reputation, behavioral intentions, citizens, Bank Shahr, customers}, volume = {5}, Number = {20}, pages = {99-111}, publisher = {Iran Urban Economics Scientific Association}, title_fa = {تعیین رابطه شهرت سازمانی و نیات رفتاری شهروندان (مورد مطالعه: مشتریان بانک شهر)}, abstract_fa ={شهرت سازمانی، نوعی دارایی نامشهود و از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین عناصر برای بقا و دوام سازمان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش شهرت سازمانی در شکل‌گیری نیات رفتاری شهروندان است. این پژوهش، مطالعه‌ای توصیفی- همبستگی می‌باشد که به بررسی نیات رفتاری شهروندان، براساس متغیر شهرت سازمانی پرداخته است. جامعه آماری شامل مشتریان بانک شهر در شهر تهران می‌باشد که نمونه در دسترس 318 نفری به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش شهرت سازمانی، از پرسشنامه استاندارد شهرت سازمانی لوما- آهو (2008) با 28 سؤال و در پنج بعد اقتدار، احترام، اعتماد، کارایی و خدمات رابطه‎ای و برای سنجش نیات رفتاری مشتریان، از پرسشنامه 8 سؤالی ژی و هیونگ (2012) استفاده شد. پایایی پرسشنامه شهرت سازمانی با ضریب آلفای کرونباخ، 0/81 و پرسشنامه نیات رفتاری مشتریان، 0/78 تأیید شد. توصیف و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام، انجام گردید. نتایج پژوهش نشان دادند که بین شهرت سازمانی و ابعاد پنج‌گانه آن با نیات رفتاری مشتریان بانک شهر، رابطه معنی‌داری وجود دارد و از بین ابعاد پنج‌گانه شهرت سازمانی، دو بعد خدمات و احترام، توانایی پیش‌بینی نیات رفتاری مشتریان بانک شهر را دارند.}, keywords_fa = {شهرت سازمانی, نیات رفتاری, شهروندان, بانک شهر, مشتریان }, doi = {10.29252/iueam.5.20.99}, url = {http://iueam.ir/article-1-771-en.html}, eprint = {http://iueam.ir/article-1-771-en.pdf}, journal = {Journal of Urban Economics and Management}, issn = {2345-2870}, eissn = {2588-6398}, year = {2017} } @article{ author = {GhafariGilandeh, Ata and DadazadeSilabi, Parvin and Ghadimi, Maryam}, title = {Ranking Tourism Attractions Based on Potential to Attract Tourists by Using Numerical Taxonomy Model (Case: City of Khoy)}, abstract ={Today, tourism industry is counted as one of the largest and most diverse industries in the world so that it is a major source of foreign exchange earnings, employment, creating social justice, cultural growth, welfare increase, and a field for private sector growth and a tool for infrastructure development. Having diverse natural and human tourism attractions, city of Khoy is one of the main destinations of tourists in Iran and Western Azerbaijnan province that attract many tourists annually. Given high tourism potential and diversity of attractions, it is important and inevitable to prioritize and identify tourism prone areas in this region. Thus, attractive tourism areas in this city have been prioritized in this research with descriptive-analytical method and by using numerical Taxonomy model. According to the results, Shams Tabrizi Tower in the city of Khoy has the greatest potential to attract tourists in the city. In contrast, despite Badlan waterfall and protected area of Marakan are pure natural attractions of city of Khoy with potential tourism power, in terms of attracting tourists, but lack of facilities, services and available infrastructure, and risk of natural hazards in these areas resulted in relative failure of these areas in attracting tourists.}, Keywords = {ranking, tourism attractions, city of Khoy, numerical Taxonomy}, volume = {5}, Number = {20}, pages = {113-126}, publisher = {Iran Urban Economics Scientific Association}, title_fa = {رتبه‌بندی جاذبه‌های گردشگری براساس پتانسیل جذب گردشگر با استفاده از مدل تاکسونومی عددی (مورد مطالعه: شهرستان خوی)}, abstract_fa ={امروزه صنعت گردشگری، یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت‌ها محسوب می‌شود؛ به طوری که در بسیاری از کشورهای جهان، این صنعت، منبع اصلی درآمد ارزی، اشتغال‌زایی، ایجاد عدالت اجتماعی، رشد فرهنگی، افزایش سطح رفاه و نیز میدانی برای رشد بخش خصوصی و وسیله‌ای برای توسعه ساختار زیربنایی است. شهرستان خوی با داشتن جاذبه‌های گردشگری متنوع طبیعی و انسانی، یکی از مقاصد گردشگران کشور و استان آذربایجان‌غربی می‌باشد که سالیانه گردشگران زیادی را جذب می‌کند. با توجه به پتانسیل‌های بالای گردشگری و تنوع جاذبه‌ها، اولویت‌بندی و شناسایی مناطق مستعد گردشگری در این منطقه، به منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت و نیز توسعه گردشگری منطقه، امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است. لذا در این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از مدل تاکسونومی عددی، به اولویت‌بندی مکان‌های جاذب گردشگری این شهرستان پرداخته شده است. براساس نتایج پژوهش، برج شمس تبریزی شهر خوی، دارای بیشترین پتانسیل جذب گردشگر در این شهر می‌باشد؛ در مقابل، با وجود این‌که آبشار بدلان و منطقه حفاظت‌شده مراکان، جزو جاذبه‌های طبیعی ناب شهر خوی، از لحاظ جذب گردشگر می‌باشند و دارای توان‌های گردشگری بالقوه هستند اما ضعف تسهیلات، خدمات و زیرساخت‌های موجود و احتمال بروز مخاطرات طبیعی در این مناطق، باعث شده است که این مناطق در جذب گردشگر نتوانند عملکرد چندان موفقی داشته باشند.}, keywords_fa = {رتبه‌بندی, جاذبه‌های گردشگری, شهرستان خوی, تاکسونومی عددی}, doi = {10.29252/iueam.5.20.113}, url = {http://iueam.ir/article-1-772-en.html}, eprint = {http://iueam.ir/article-1-772-en.pdf}, journal = {Journal of Urban Economics and Management}, issn = {2345-2870}, eissn = {2588-6398}, year = {2017} }