Journal of Urban Economics and Management
فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری
IUESA
Literature & Humanities
http://iueam.ir
1
admin
2345-2870
2588-6398
10.61186/iueam
14
8888
13
en
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
6
22
online
1
fulltext
fa
رابطه برندسازی روزنامههای اقتصادی و رضایت مشتریان در کلانشهرهای کشور
The Relationship between Branding of Economic Newspapers and Customers’ Satisfaction in Metropolitan Countries
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:yekanyw;"><span dir="RTL">در این تحقیق به مطالعه برندسازی روزنامههای کشور در کلانشهرها پرداخته شده است. روزنامهها <span style="color:black;">برای جلب مخاطبان خود از روشهای متفاوتی استفاده می</span></span><span style="color:black;">‎</span><span dir="RTL"><span style="color:black;">کنند و بدین ترتیب برند میتواند نقش بسزایی برای روزنامهها در جذب مشتریان داشته باشد. </span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">برندسازی منجر به ارتباط بهتر بین مشتریان و مطبوعات میگردد. ارائه اطلاعات صحیح و برندسازی، منجر به تداعی برند شده و در این پژوهش برای برندسازی از متغیر رضایت مشتریان نیز استفاده شده است. روش پژوهش، از نوع توصیفی - همبستگی است و جامعه آماری، مشتریان روزنامههای اقتصادی هستند که ۳۱۸ نفر به عنوان نمونه در دسترس پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. به منظور تجزیهوتحلیل آماری دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دادند که همبستگی مثبت و معناداری بین آگاهی از برند، وفاداری به برند و کیفیت ادراکشده برند با رضایت مشتریان وجود دارد ولی بین تداعی از برند روزنامههای اقتصادی و رضایت مشتریان، رابطه معنیداری وجود ندارد. نتایج رگرسیون خطی </span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">نیز </span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">نشان دادند که وفاداری به برند در پیشبینی رضایت مشتریان سهم بیشتری دارد.</span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:times new roman;">In this research, the branding of newspapers in metropolises was investigated. The newspapers use different methods to attract their audience, and thus branding can play a significant role for newspapers in attracting customers. Branding leads to better communication between customers and the press. Providing correct information and branding have led to brand associations. In this research, customer satisfaction has also been used to branding. The research method is descriptive-correlational, and the statistical population is the customers of the economic newspapers. 318 people were selected as the sample. A researcher-made questionnaire was used to collect data. To analyze the data, Pearson correlation coefficient and linear regression were used. The results showed that there was a positive and significant correlation between brand awareness, brand loyalty and perceived quality of brand with customer satisfaction, but there was not a significant relationship between the association of the brand of economic newspapers and customer satisfaction. Linear regression results also showed that brand loyalty had a larger share in predicting customer satisfaction. </span></span></div>
برندسازی, رضایت مشتریان, روزنامههای اقتصادی, کلانشهرهای کشور
branding, customer satisfaction, economic newspapers, Country metropolises
111
122
http://iueam.ir/browse.php?a_code=A-10-158-92&slc_lang=fa&sid=1
Hassan
Karbalaei Hajioghli
حسن
کربلایی حاجیاوغلی
10031947532846004218
10031947532846004218
No
Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
Ali Akbar
Farhangi
علیاکبر
فرهنگی
dr_aafarhangi@yahoo.com
10031947532846004219
10031947532846004219
Yes
Department of Media Management, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
Mohammad
Soltanifar
محمد
سلطانیفر
10031947532846004220
10031947532846004220
No
Department of Social Communication Sciences, Faculty of Humanities and Communication, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
دانشکده علوم انسانی و ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
Ali
Delavar
علی
دلاور
10031947532846004221
10031947532846004221
No
, Department of Measurement and Evaluation, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Ali
Geranmayehpour
علی
گرانمایهپور
10031947532846004222
10031947532846004222
No
Department of Cultural Studies and Media, Faculty of Communication Sciences and Media Studies, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران