Journal of Urban Economics and Management
فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری
IUESA
Literature & Humanities
http://iueam.ir
1
admin
2345-2870
2588-6398
10.61186/iueam
14
8888
13
en
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
6
22
online
1
fulltext
fa
تبیین مدل برندسازی شهری در راستای ارتقای رقابتپذیری و رشد اقتصاد شهری با استفاده از مدل F’ANP
An Explanation of City Branding Model in order to Promote City Competitiveness and Economic Growth by Using of F'ANP Model
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:yekanyw;"><span style="font-size:14px;"><span dir="RTL"><span style="color:black;">در دهههای اخیر، شهرها در جست</span></span><span style="color:black;">‎</span><span dir="RTL"><span style="color:black;">وجوی یافتن راه</span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">های جدیدی جهت ارتقا و رشد اقتصادی خود</span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"> هستند؛ از این رو بهرهگیری مطلوب از داراییهای شهری بهمنظور جذب سرمایه و ورود به عرصههای رقابتی، بیشازپیش مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است. </span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">در این شرایط رقابتی، با توجه به نقش برندسازی به عنوان ابزاری برای ایجاد مزیت رقابتی، <span style="background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;">دولتها بر تقویت فعالیتهای برندسازی شهری متمرکز شدهاند؛ بر این اساس، پژوهش حاضر سعی دار</span>د تا با بررسی مفاهیم و دیدگاههای موجود در مورد برندسازی شهری، رقابتپذیری و رشد اقتصاد شهری، به استخراج شاخصهای هر یک پرداخته و سپس با اولویتبندی شاخصها، یک مدل مفهومی از برندسازی شهری در راستای رقابتپذیری و رشد اقتصاد شهری ارائه دهد. </span></span><span dir="RTL" style="background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;"><span style="color:black;">تحقیق حاضر برحسب </span></span><span dir="RTL" style="background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;"><span style="color:black;">هدف، کاربردی </span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">و از</span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"> لحاظ گردآوری اطلاعات، از نوع مطالعات اسنادی- کتابخانهای و پیمایشی بوده و ابزا<span style="background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;">ر </span>گردآوری <span style="background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;">دادهها، پرسشنامه</span> میباشد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها، از مدل </span></span><span style="color:black;">F’ANP</span><span dir="RTL"><span style="color:black;"> استفاده شده است تا ضمن بهرهگیری <span style="background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;">از مزیتهای ذاتی روش تحلیل</span></span></span><span style="background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;"><span style="color:black;">‎</span></span><span dir="RTL" style="background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;"><span style="color:black;">عاملی، ابتدا موضوع به ابعاد تشکیلدهنده تجزیه شود و سپس با استفاده از روش </span></span><span style="background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;"><span style="color:black;">ANP</span></span><span dir="RTL" style="background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;"><span style="color:black;">، این ابعاد، عناصر</span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"> و ارتباط بین عناصر و خوشه مورد بررسی قرار گیرد. <span style="background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;">نمونه آماری پژوهش؛ شامل اساتید و دانشجویان دکتری شهرسازی دانشگاههای علوم و تحقیقات تهران و شهر قدس بوده و روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده میباشد. همچنین روش تحلیل</span></span></span><span style="background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;"><span style="color:black;">‎</span></span><span dir="RTL" style="background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;"><span style="color:black;">عاملی با استفاده از 21 شاخص و با استفاده از نرمافزار </span></span><span style="background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;"><span style="color:black;">SPSS</span></span><span dir="RTL" style="background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;"><span style="color:black;"> انجام شده است. نتایج پژوهش، بیانگر اهمیت و لزوم توجه به اصول برندسازی شهری مانند: خلق جاذبههای شهری، ایجاد مزیتهای متمایز از مکان، افزایش مشارکت و بهرهوری، اتصال و ارتباط شهرها، بهبود مکان، توسعه </span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">خلاقیت، حفظ و توسعه داراییهای شهری در زمینه ارتقای قدرت رقابتی و در نتیجه رشد اقتصاد شهری است. </span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">در پایان نیز راهبردها و پیشنهادهایی در خصوص برندسازی شهرها در راستای ارتقای رقابتپذیری و رشد اقتصاد شهری ارائه شده است.</span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:times new roman;"><span style="font-size:16px;">In recent decades, cities are seeking for new ways to promote themselves and economic growth; hence, in order to attract capital and enter to competition arena, city managers increasingly pay attention to optimal use of urban assets. In these competitive conditions, governments have focused on strengthening marketing activities and city branding for improving competitiveness. In this regard, this research tries to investigate the concepts and views on city branding, competitiveness and urban economic growth to extract the indicators of each, and then, by prioritizing extracted indices, will present a conceptual model of urban branding in line with competitiveness and the growth of urban economy. The research method based on purpose is applied and based on data collection is a library- survey research. Data collection instrument is questionnaire. In order to data analysis, F'ANP model is used in order to use the inherent advantages of the factor analysis method, the subject first analyze the dimensions of the constituent and then using the ANP method, these dimensions, elements and the relationship between the elements and the cluster to be investigated. The statistical sample consisted of professors and Ph.D. students of urbanization of Islamic Azad University, Science and Research and Shahr Qods branches, and simple random sampling was used. Factor analysis was performed using 21 indicators and using SPSS software. The results of the research indicated the importance and necessity of considering the principles of urban branding, such as creating urban attractions, creating distinct advantages of the place, increasing participation and productivity, connecting and communicating cities, improving the location, developing creativity, preserving and developing urban assets in the field of improving competitiveness and as a result the growth of the urban economy. Finally, strategies and suggestions for branding of cities are also being proposed to promote competitiveness and urban economic growth. </span></span></div>
برندسازی شهری, رقابتپذیری شهری, رشد اقتصادی, مدل F’ANP
City Branding, Urban Competitiveness, Economic Growth, F’ANP model
33
56
http://iueam.ir/browse.php?a_code=A-10-158-88&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Moradi
فاطمه
مرادی
10031947532846004211
10031947532846004211
No
Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
دانشکده عمران، معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
Zahra Sadat
Saeideh Zarabadi
زهرا سادات
سعیده زرآبادی
z.zarabadi@srbiau.ac.ir
10031947532846004212
10031947532846004212
Yes
Department of Urban Planning, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, Science and Research Branch,Tehran, Iran
دانشکده عمران، معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
Hamid
Majedi
حمید
ماجدی
10031947532846004213
10031947532846004213
No
Department of Urban Planning, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
دانشکده عمران، معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران