Journal of Urban Economics and Management
فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری
IUESA
Literature & Humanities
http://iueam.ir
1
admin
2345-2870
2588-6398
10.61186/iueam
14
8888
13
en
jalali
1393
1
1
gregorian
2014
4
1
2
6
online
1
fulltext
fa
مدیریت راهبردی در فضای کسبوکار اقتصاد شهری (مطالعه موردی: گردشگری مذهبی شهر مشهد مقدس)
Strategic Management in Business Atmosphere of Urban Economy (The case of religious tourism in the holy city of Mashhad)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:yekanyw;"><span style="font-size:14px;"><span dir="rtl" lang="AR-SA">شناسایی موانع موجود در محیط کسبوکار اقتصاد شهری و تعیین راهکارهای لازم جهت بهبود آن، از جمله گامهای اولیه برای دستیابی به راهبردهای عملیاتی در بهبود فعالیتهای اقتصادی به شمار میآید. هدف اصلی این مطالعه، برنامهریزی راهبردی به منظور بهبود فضای کسبوکار شهر مقدس مشهد با توجه به موقعیت گردشگری مذهبی در این شهر میباشد. از اینرو، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید فضای کسب و کار اقتصاد این شهر با تمرکز بر گردشگری مذهبی و با استفاده از تکنیک سوات و ماتریس کمّی برنامهریزی استراتژیک شناسایی شد و تکمیل پرسشنامه توسط 23 کارشناس از سازمانهای مرتبط با این حوزه، انجام و اقدامات عملیاتی و سیاستهای اجرایی مناسبی تبیین گردید. نتایج نشان داد موقعیت استراتژیک فضای کسبوکار اقتصاد شهری شهر مقدس مشهد با تأکید بر موقعیت جذب گردشگر مذهبی در وضعیت تدافعی میباشد؛ از اینرو راهبرد حمایت از فعالان اقتصادی عرصه گردشگری مذهبی به عنوان راهبردهای تدافعی برای این حوزه، معرفی گردید. همچنین مقرراتزدایی، کاهش بوروکراسی اداری و یکپارچهسازی مدیریت سازمانی به عنوان مهمترین عوامل مورد نظر در تدوین راهبردهای بهبود فضای کسبوکار در شهر مقدس مشهد شناسایی شدند. </span></span></span></div>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:times new roman;">Identifying the current obstacles in the business atmosphere of urban economy and determining methods of improving it are among the primary measures for achieving operational strategies in improving economic activities. The current study aims at strategic planning to improve business atmosphere in the holy city of Mashhad with regard to its religious tourism potentiality. Therefore, the strong and weak points as well as the opportunities and threats of the business atmosphere of the city were identified based upon focusing on religious tourism through SWOT and quantitative matrix of strategic planning. Following filling-out a questionnaire by 23 experts from related organizations, operational measures and proper executive policies were decided upon. The results indicated that the strategic situation of the business atmosphere of urban economy of the holy city of Mashhad, emphasizing the condition for attracting religious tourists, is in a defensive status therefore, the strategy for supporting the active members in the field of religious tourism is among defensive strategies for this domain. Besides, deregulation, reducing official bureaucracy, and unifying organizational management are among the most important factors in devising strategies for improving business atmosphere in the holy city of Mashhad.</span></span><span style="font-size: 12pt line-height: 115% font-family: 'Times New Roman', serif"><!--stripped--><!--stripped--></span></p>
فضای کسب و کار, اقتصاد شهری, مدیریت راهبردی, مقرراتزدایی, گردشگری مذهبی
business atmosphere, urban economy, strategic management, deregulation, religious tourism
109
125
http://iueam.ir/browse.php?a_code=A-10-1-49&slc_lang=fa&sid=1
Javad
Barati
جواد
براتی
10031947532846002187
10031947532846002187
Yes
Faculty of Economics and Administrative Sciences, Mazandaran University, Mazandaran, Iran
گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
Maryam
Rasoulzadeh
مریم
رسولزاده
10031947532846002188
10031947532846002188
No
Faculty of Agriculture, University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Hadi
Rafiei Darani
هادی
رفیعی دارانی
10031947532846002189
10031947532846002189
No
Faculty of Agriculture, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Mohammad
Mazhari
محمد
مظهری
10031947532846002190
10031947532846002190
No
Research Center for Jihad Agriculture of Khorasan Razavi, Mashhad, Iran
مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی خراسان رضوی، مشهد، ایران