Journal of Urban Economics and Management
فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری
IUESA
Literature & Humanities
http://iueam.ir
1
admin
2345-2870
2588-6398
10.61186/iueam
14
8888
13
en
jalali
1396
3
1
gregorian
2017
6
1
5
18
online
1
fulltext
fa
ارائه چارچوب مفهومی تعامل بازآفرینی شهری و شهر کارآفرین در دستیابی به بازاریابی مکان
Proposing a Conceptual Framework of Urban Regeneration Interaction and Entrepreneur City in Achieving Place Marketing
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:yekanyw;"><span dir="RTL">همراه با تحول </span><span dir="RTL">رابطه برنامهریزی و بازار توسعه شهری تحت</span>‎<span dir="RTL">تأثیر فرایندهای جهانی شدن و رقابت شهری، سیاستهای بازآفرینی شهرها نیز شکل جدیدی یافته</span>‎<span dir="RTL">اند؛ این در حالی است که در عمل، فرایندهای بازآفرینی شهری در کشور ما متأثر از سیاست‏های کالبدی و رویکرد مدیریتی از بالا به پایین هستند که به مقیاس فراملی و رویکردهای کارآفرین در بازاریابی مکانی برای تسهیل این فرایندها، توجه کمی معطوف شده است. از این رو، این مقاله سعی دارد با روش کیفی- استقرایی و بهکارگیری تحلیل محتوای کیفی و تحلیل تطبیقی نمونههای جهانی، چارچوبی مفهومی برای بازاریابی مکان در بازآفرینی شهری تحت تأثیر رویکردهای شهر کارآفرین بیابد. بدین منظور، هشت نمونه از تجربیات جهانی (با روش نمونه‏گیری حداکثر تنوع) مورد بررسی تطبیقی قرار گرفتند. یافته‏های تحقیق نشان دادند که تغییرات انجام شده در راستای بازآفرینی شهری با رویکرد شهر کارآفرین، از تغییر در سیستمهای مدیریتی و بهکارگیری حکمروایی شراکتی در راستای انگیزش بازار و ظرفیتسازی، گونههای جدیدی از مشارکت را آغاز کردهاند که این تغییرات در همه ابعاد و با هدف بهبود زیرساختها و افزایش کیفیت زندگی صورت گرفته و در آنها از سویی بر پاسداشت هویت محلی و از سوی دیگر بر ضرورت توجه به مقیاس‏های جهانی در فرایند جذب سرمایه در بازاریابی مکان، تأکید میشود. نتیجه تحقیق نشان داد که بهکارگیری چنین فرایندی در کشور ما مستلزم توجه به جنبه‏های فرهنگی، نهادی و قانونی است. </span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:yekanyw;"><span dir="RTL">در این خصوص، بهبود کیفیت محیطی، ارتقای تصویر ذهنی از مکان، توسعه گردشگری، وضع قوانین تسهیلگر، توجه به خلاقیتهای محلی و بهکارگیری مدیریت کارا و شفاف، حائز اهمیت است.</span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:times new roman;">Along with development of planning relationship and urban development market affected by globalization processes and urban competition, urban regeneration policies have taken a new form. However, in practice, urban regeneration processes are influenced by physical policies and up-to-down managerial approach in our country and less attention has been paid to transnational scale and entrepreneur approaches to facilitate these processes. Thus, this research tries to propose a conceptual framework for place marketing in urba</span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:times new roman;">n regeneration affected by entrepreneur city approaches with qualitative-inductive method and using qualitative content analysis and comparative analysis of the world examples. For this purpose, eight samples of global experiences were compared (with maximum diversity sampling method). The results indicated that changes made in line with urban regeneration with entrepreneur city approach from change in managerial systems, and using corporate governance in line with market motivation and building capacity have initiated new types of participation. All these changes in all aspects were made aiming to improve infrastructures and increase quality of life. Protection of local identity and attention to global scales as well are accentuated in the process of attracting capital in place marketing. The results indicated that the use of such process in our country requires considering cultural, institutional, and legal aspects. In this regard, improving environment quality, promoting mental image of place, tourism development, facilitator rules and regulations, attention to local creativity, and efficient and transparent management are of great importance.</span></span></p>
بازاریابی مکان, بازآفرینی شهری, شهر کارآفرین, حکمروایی شراکتی
place marketing, urban regeneration, entrepreneur city, corporate governance
1
20
http://iueam.ir/browse.php?a_code=A-10-158-52&slc_lang=fa&sid=1
Mojtaba
Rafieiyan
مجتبی
رفیعیان
rafiei_m@modares.ac.ir
10031947532846003323
10031947532846003323
Yes
Associate Professor, Department of Urban Development, Faculty of Art, Tarbiyat Modarres University, Tehran, Ira
دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Fatemeh
Mohammadi Aydaghmish
فاطمه
محمدی آیدغمیش
10031947532846003324
10031947532846003324
No
Faculty of Art, Tarbiyat Modarres University, Tehran, Iran
دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران