Journal of Urban Economics and Management
فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری
IUESA
Literature & Humanities
http://iueam.ir
1
admin
2345-2870
2588-6398
10.61186/iueam
14
8888
13
en
jalali
1393
1
1
gregorian
2014
4
1
2
6
online
1
fulltext
fa
توسعه اقتصاد گردشگری مبتنی بر الگوی آمیخته بازاریابی (مطالعه موردی: شهرستان قزوین)
Developing Tourism Economy via Marketing Mix Model (The case of the county of Qazvin)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:yekanyw;"><span lang="AR-SA">مباحث گردشگری، به شکل گسترده و فراگیری مدنظر دولتهای مختلف جهان بوده و هریک اهداف خاصی را در این صنعت دنبال میکنند که با توجه به توانمندیهایشان، برای آن برنامهریزی مینمایند. گردشگران نیز توقع دارند مفهوم ارزش- هزینه بهطور کامل در فرایند سفر آنها تحقق یابد و تعامل برد- برد بین آنها با جاذبه و مقصد گردشگری برقرار باشد. در این تحقیق، سعی بر این بوده است تا با شناسایی توانمندیهای گردشگری شهرستان قزوین از طریق ماتریس سوات، شناخت جامعی از داراییهای موجود در این زمینه به دست آید و با بررسی تطبیقی این توانمندیها با الگوی آمیخته بازاریابی گردشگری، ماتریسی از هماهنگی و همپوشانی این دو رویکرد، حاصل شده سپس با تکنیک تاپسیس فازی، اولویتبندی عناصر آمیخته، بررسی گردد. روش تحقیق نیز بهصورت توصیفی- اکتشافی و ابزار جمعآوری اطلاعات بهصورت میدانی و پرسشنامه بود. نتایج نشان داد که عناصر به دست آمده به ترتیب اولویت شامل: فرایندها و برنامهها، مردم/ کارمندان، مشارکت/ شخصیسازی، مکان و توزیعات، شواهد فیزیکی/ بستهبندی، ترفیعات/ تشویقات، محصول و قیمت بوده و در نتیجه میتوان با استفاده از این عناصر و با بهکارگیری رویکردی نظاممند، اقتصاد گردشگری شهرستان قزوین را توسعه داد.</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size: 12pt line-height: 115% font-family: 'B Nazanin' color: rgb(13, 13, 13)"><!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:times new roman;">Tourism issues are widely and comprehensively the focus of attention for the governments worldwide and each with specific purposes to follow in tourism industry and with plans to make upon their potentialities. Tourists also expect that the concept of cost-value could be completely actualized in their trip process and a win-win interaction could be made between the tourist attraction and destination. In the current study, attempts have been made to identify tourism potentials of the county of Qazvin via SWOT matrix so that a better understanding would be made of the existing assets of the county. Through comparative study of such potentials against marketing mix model in tourism, a matrix of the coordination and overlapping of the two approaches is achieved and then through Fuzzy Topsis Method, the prioritizing of the mix elements would be possible. The research method was descriptive-explorative and the required data were collected through field research and via questionnaires. The results indicated that the obtained elements were processes/plans, people/staff, participation/individualization, place and distribution, physical evidence/packaging, promotions/encouragements, product, and price which were hierarchically prioritized and through which and by applying a systemic approach, it is possible to develop tourism economy of the county of Qazvin. </span></span></p>
گردشگری, آمیخته بازاریابی گردشگری, اقتصاد گردشگری, شهرستان قزوین, تاپسیس فازی
tourism, tourism marketing mix, tourism economy, county of Qazvin, Fuzzy Topsis
37
53
http://iueam.ir/browse.php?a_code=A-10-1-45&slc_lang=fa&sid=1
Armin
Achak
آرمین
آچاک
10031947532846002177
10031947532846002177
Yes
Aba (Abyek) Higher Education Institute, Qazvin, Iran
مؤسسه آموزش عالی آبا (آبیک)، قزوین، ایران
Naser
Hamidi
ناصر
حمیدی
10031947532846002178
10031947532846002178
No
Faculty of Management and Accounting, Qazvin Islamic Azad University, Qazvin, Iran
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایران
Roshan
Babaei Hemmati
روشن
بابایی همتی
10031947532846002179
10031947532846002179
No
The University of Gilan, Rasht, Iran
واحدهای پژوهشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران