Journal of Urban Economics and Management
فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری
IUESA
Literature & Humanities
http://iueam.ir
1
admin
2345-2870
2588-6398
10.61186/iueam
14
8888
13
en
jalali
1392
10
1
gregorian
2014
1
1
2
5
online
1
fulltext
fa
تأثیر سطوح ارزیابی بر بهبود کیفیت دورههای آموزشی شهرداری تهران با رویکرد ارتقای عملکرد اقتصادی
The Effect of Evaluation Levels on Improving the Quality of Training Courses by Tehran Municipality with an Approach to Promoting Economic Function
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: right">
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:yekanyw;"><span lang="AR-SA">برگزاری دورههای آموزشی در هر سازمانی، از جمله مسائل مهم مرتبط با سرمایه انسانی است که بر ابعاد مختلف عملکرد؛ از جمله عملکرد اقتصادی، تأثیرگذار میباشد. نظام آموزش هر سازمان نیاز به بازخورد و بررسی دارد تا نواقص آن برطرف گردد و بهرهوری دورههای برگزار شده بالاتر رفته و توجیه و صرفه اقتصادی داشته باشد. در این راستا ارزیابی دورههای آموزشی میتواند کمک شایانی نماید. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر سطوح ارزیابی بر بهبود کیفیت دورههای آموزشی برگزار شده برای کارشناسان مالی شهرداری تهران میباشد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارشناسان مالی شهرداری تهران تشکیل میدهند که تعداد 143 نفر به عنوان حجم نمونه و به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه میباشد که با استفاده از روشهای استاندارد، پایایی و روایی آن، مورد تأیید قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون </span><span dir="ltr">T</span><span dir="ltr">-</span><span dir="ltr">student</span> <span lang="AR-SA">و برای رتبهبندی، از آزمون فریدمن استفاده شده است. نهایتاً مشخص گردید هر پنج سطح ارزیابی آموزش بر روی بهبود کیفیت دورههای آموزشی، اثرگذار میباشد. همچنین نتایج به دست آمده از آزمون فریدمن نشان دادهاند که سه سطح ارزیابی تغییرات رفتاری در شغل، شناسایی نتایج کلیدی آموزش و محاسبه بازگشت سرمایه (</span><span dir="ltr">ROI</span><span lang="AR-SA">)، اولویت اول تا سوم را به خود اختصاص میدهند؛ به عبارتی، نتایج به دست آمده از این سه نوع ارزیابی، بیانگر تأثیر بیشتر دورههای آموزشی برگزار شده میباشد.</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size: 12pt line-height: 150% font-family: 'B Nazanin'"><!--stripped--><!--stripped--></span></p>
</div>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-family:times new roman;"><span style="font-size:14px;">Organizing training courses in each organization is among the important issues related to human capital which has effects on different aspects of function such as economic function. Training system of each organization requires feedback and investigation so that the drawbacks whereof could be resolved and the efficiency of the very courses increases and they become much more economical. Hence, to this end, evaluation of training courses can play a vital role. The current research aims at investigating the effect of evaluation levels on improving the quality of training courses for the staff at finance department of Tehran municipality. The population was all the staff at finance department of Tehran municipality from among whom 143 participants were randomly selected. The data was collected by means of a questionnaire the reliability and validity of which were estimated to be significant. To analyze the collected data and for ranking, Student’s T-test and Friedman Test was utilized, respectively. The results indicate that all the five levels of evaluation of training courses have significant effects on improving the quality whereof. Besides, the results obtained from Friedman test indicate that the three levels of evaluating behavioral changes at work, identifying key results of training, and estimating Return on Investment (ROI) were ranked one to three, respectively in other words, the results obtained from such three levels of evaluation bear witness to the significant effect of the very courses.</span></span></p>
ارزیابی, آموزش, سطوح ارزیابی آموزش, کیفیت آموزش, شهرداری تهران, عملکرد اقتصادی
evaluation, training, levels of evaluating training, training quality, Tehran municipality, economic function
29
38
http://iueam.ir/browse.php?a_code=A-10-1-35&slc_lang=fa&sid=1
Hossein
Mohammadpour Zarandi
حسین
محمدپور زرندی
10031947532846002147
10031947532846002147
Yes
Science and Culture University and the Head of Iran Urban Economics Scientific Association
دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
Davoud
Danesh Jafari
داود
دانشجعفری
10031947532846002148
10031947532846002148
No
Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Goshtasb
Mozaffari
گشتاسب
مظفری
10031947532846002149
10031947532846002149
No
Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Seyyed Mohsen
Tabatabaei Mozdabadi
سید محسن
طباطبایی مزدآبادی
10031947532846002150
10031947532846002150
No
Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران