Journal of Urban Economics and Management
فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری
IUESA
Literature & Humanities
http://iueam.ir
1
admin
2345-2870
2588-6398
10.61186/iueam
14
8888
13
en
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
3
12
online
1
fulltext
fa
الزامات توسعه کیفی آموزشهای کارشناسان مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران
The Necessities of Qualitative Development of Training for Urban Economy and Financial Experts in Tehran Municipality
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:yekanyw;"><span dir="RTL">پژوهش حاضر با هدف ارائه الزامات توسعه کیفی آموزشهای</span><span dir="RTL"> کارشناسان</span> <span dir="RTL">مالی و اقتصاد شهری</span> <span dir="RTL">شهرداری</span> <span dir="RTL">تهران، به آسیبشناسی دورههای آموزشی آنها پرداخته است. روش پژوهش، از نوع آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی، از مصاحبههای انفرادی، به تعداد 13 نفر از خبرگان مالی و اقتصاد شهری و اعضای مدیریت و راهبری آموزش شهرداری تهران، با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، استفاده شده و ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته است. نتیجه بخش کیفی، شناسایی آسیبهای موجود دورههای آموزشی کارشناسان مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در هفت محور، نیازسنجی آموزشی، اهداف آموزشی، محتوای آموزشی، مدرسان، سازماندهی آموزش، نظام ارزشیابی و مکانیزمهای انگیزشی</span> میباشد. در بخش کمّی، برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته، مشتمل بر 40 گویه و در هفت محور شناسایی شده بخش کیفی، استفاده شده است. به منظور تعیین روایی پرسشنامه، از روش روایی صوری و برای تعیین پایایی، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن برابر با 84/0 بود. جامعه آماری، کلیه کارشناسان <span dir="RTL">مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران است که تعداد آنها 227 نفر میباشد که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، 143 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. به منظور تجزیهوتحلیل آماری دادهها، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. الزامات توسعه کیفی آموزشها و میزان اهمیت آنها مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، راهکارهایی برای توسعه کیفی آموزشها در گامهای نیازسنجی، طراحی، اجرا و ارزشیابی دورههای آموزشی بیان شدند.</span></span></span></p>
<p style="text-align: justify"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:times new roman;">Human capital is one of the most important resources of an organization. If they are trained correctly and become capable, they can promote the organization and enhance its performance. Therefore, this research investigates the pathology of training courses aiming to present qualitative development strategies for urban economy and financial experts in Tehran Municipality. The research method is mixed exploratory. 13 financial and urban economy experts and the members of management and training center of Tehran Municipality were selected by purposive sampling and snowball methods in the qualitative section. Data collection tool was in semi-structured interview form. The result of qualitative section has been identified the existing damages in training courses of financial and urban economy experts in Tehran Municipality in seven aspects of educational need assessment, educational goals, educational content, educators, organizing education, assessment system, and motivational mechanisms. A research-made questionnaire including 40 items in seven aspects which was detected in the qualitative section was used for data collection in the quantitative section. For determining the validity and reliability of the questionnaire face validity and Cronbach’s alpha were used respectively that the amount was equal to 0.84. The population was all of the financial and urban economy experts, 227 people, in Tehran Municipality. 143 people of them were selected by using Cochran sampling formula with simple random sampling method. Descriptive and inferential statistical methods were used in order to analyze the data. Training requirements for quality development and the degree of their importance were studied. Finally, some strategies were suggested for qualitative development of training in need assessment, design, implementation, and assessment of training courses steps.</span></span></p>
توسعه کیفی آموزش, کارشناسان مالی و اقتصاد شهری, شهرداری تهران, سرمایههای انسانی
qualitative development of training, financial and urban economy experts, Tehran Municipality, human capital
21
40
http://iueam.ir/browse.php?a_code=A-10-158-2&slc_lang=fa&sid=1
Hamid
Rahimiyan
حمید
رحیمیان
10031947532846002493
10031947532846002493
Yes
Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Kaveh
Teymournejad
کاوه
تیمورنژاد
10031947532846002494
10031947532846002494
No
Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
Morteza
Taheri
مرتضی
طاهری
10031947532846002495
10031947532846002495
No
Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران