TY - JOUR JF - iueam JO - IUESA VL - 7 IS - 25 PY - 2019 Y1 - 2019/3/01 TI - Identification and Validation of Effective Factors on the Establishment of Workplace Curriculum Model Emphasizing on Economic Development Consequences TT - شناسایی و اعتبارسنجی عوامل مؤثر بر استقرار الگوی برنامه‌ریزی درسی محیط کار با تاکید بر پیامدهای توسعه اقتصادی N2 - هرساله، سازمان‎ها مبالغ سنگینی را به منظور بهبود عملکرد کارکنان خود در زمینه آموزش و توسعه کارکنان سرمایه‌گذاری می‌کنند. با توجه به مطالعات انجام شده، بسیاری از این برنامه‎ها اثربخش نبودند و صرفه اقتصادی را در پی نداشتند. یکی از دلایل اثربخشی اندک این نوع از سرمایه‎گذاری‌ها در سازمان، بی‌توجهی به یافته‌های علم آموزش و به خصوص برنامه درسی در مدل‌های آموزشی محیط کار می‌باشد. برنامه درسی محیط کار به‌عنوان یکی از وجوه نوظهور مطالعات آموزش محیط کار، به دنبال کاربست یافته‌های رشته مطالعاتی برنامه‌ درسی در یادگیری محیط کار می‎باشد. هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر استقرار الگوی برنامه‌ درسی محیط کار در اسناد مرتبط و شناسایی پیامدهای اقتصادی آن است. از این رو ابتدا اسناد و مدارک مربوطه بررسی شدند. جامعه پژوهش کلیه آثار منتشرشده در این حوزه از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۷ در هشت پایگاه اطلاعاتی معتبر است. نمونه موردبررسی شامل ۳۶ سند است. عوامل مؤثر بر استقرار برنامه درسی محیط کار در محتوای اسناد با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA۱۸، دسته‌بندی و سازمان‌دهی شدند و سپس به منظور اعتبارسنجی این عوامل، از تکنیک دلفی استفاده شد. مهم‎ترین عوامل شناسایی شده عوامل فردی، عوامل زمینه‎ای و عوامل شغلی می‎باشند. در نهایت پیامدهای رشد و توسعه اقتصادی استقرار برنامه درسی در سازمان‎ها در اسناد مورد بررسی قرار گرفت که شامل عوامل فردی (بهبود فرایند یادگیری، بهبود روابط با همکاران، افزایش تعلق کاری و پیشرفت شغلی) و عوامل سازمانی (یادگیری سازمانی، بهبود فرایند، بهبود محصول، پایین آمدن هزینه، توسعه سرمایه انسانی) می‎باشد. این مقاله برگرفته از رساله دکتری زهرا سادات مهماندوست با عنوان «طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی محیط کار (مورد شرکت نفت و گاز پارس» می‌باشد. SP - 63 EP - 79 AU - Mehmandoost Ghamsari, Zahra Sadat AU - Fathi Vajargah, Koorosh AU - Khorasani, Abasalt AU - Safayi Movahed, Saeid AD - Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran KW - Validation KW - Work Environment Curriculum KW - Economic Growth KW - Organization UR - http://iueam.ir/article-1-1076-fa.html ER -