فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری- اخبار نشریه
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1396/9/4 | 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، همزمان با هوشمند شدن مسافرت ها و دیجیتالی شدن انتظارات مسافران، عنوان جدید "حمل و نقل هوشمند" به وجود آمده است.به همین دلیل، ما در این گزارش به برخی از فن آوری های هوشمند برتر در حال اجرا و همچنین برنامه های قابل اجرا در سراسر جهان نگاهی  می یاندازیم و بدون هیچ اولویت خاصی، پنج شهر هوشمند برتر را در گزارش معرفی کرده ایم.
سنگاپور
مسئولان شهری سنگاپور با هدف تبدیل شدن به اولین شهر هوشمند در جهان، استفاده از سنسورها برای جمع آوری اطلاعات و نظارت بر جنبه هایی مانند پارکینگ، ترافیک و نظافت را  در سرتاسر این شهر آغاز کرده است. بنیاد ملی تحقیقاتی سنگاپور(وابسته به دفتر نخست وزیری) به زودی از "سنگاپور مجازی "، یک مدل شهر سه بعدی و پلت فرم داده مشترک را راه اندازی خواهد کرد. این طرح می تواند توسط برنامه ریزان شهری برای ایجاد مسیرهای حمل و نقل مطلوب مورد استفاده قرار گیرد، و با نشان دادن شیب های مختلف، موانع و پله ها و غیره، شهروندان می توانند از آن برای حرکت هوشمندانه در شهر استفاده کنند.
بارسلونا
پایتخت کاتالونیا با جمعیتی ۱،۶ میلیون نفری،  راهکارهای هوشمندانه ای از جمله پارکینگ هوشمند و سیستم های ترافیکی برای نظارت بر تراکم خودروها را برای راحتی شهروندانش اندیشیده است.مسئولان این شهر همچنین در زمینه حمل و نقل پاک، با ناوگان ترکیبی اتوبوس هیبریدی و بایسینگ (سیستم دوچرخه اشتراکی) سرمایه گذاری کرده است. سیستم دوچرخه اشتراکی موجب می شود که شهروندان با پرداخت اشتراک سالانه و یا پرداخت آبونمان، امکان دسترسی به بیش از ۴۰۰ ایستگاه دوچرخه را داشته باشند.
لندن
لندن از فناوری های هوشمند برای مقابله با تراکم و ترافیک خودروها و پارک کردن ساده تر خودروها استفاده می کند. شهرداری لندن همچنین سرمایه گذاری عظیمی در تکنولوژی حمل و نقل، نوسازی ناوگان اتوبوس و مترو با تکنولوژی جدید، پاکیزه و کارآمد تر کرده است. مسئولان این شهر همچنین در حال برنامه ریزی برای اجرای طرح  دوچرخه اشتراکی و فن آوری چراغ راهنمایی هوشمند هستند. این چراغ ها بطور هوشمندانه موجب حرکت راحتتر اتوبوس ها و کاهش ترافیک و ازدحام خودروها در یک ناحیه می شوند.لندن همچنین در امر خودروهای خودران نیز سرمایه گذاری  کرده و  اخیرا در حال آزمایش تعدادی از این خودروها در سطح شهر است.
سانفرانسیسکو
سانفرانسیسکو با جمعیت حدود ۸۰۰  هزار شهروند و مساحت نسبتا کم  دارای تپه های شیب دار است که این امر موجب شده حمل و نقل یک مشکل بزرگ برای ساکنان سان فرانسیسکو شود.  برای مقابله با این مشکل، و فن آوری هوشمند در این شهر حال اجراست.مسئولان شهری سانفرانسیسکو با تکنولوژیهایی مثل استفاده از بلیط های هوشمند برای ساده سازی فرآیندهای حمل و نقل عمومی و پارکینگ هوشمند (هزینه های پارکینگ بر اساس تعداد فضاهای موجود تنظیم می شود)،  حمل و نقل  مردم در شهر را تسریع کرده اند.
اسلو
پایتخت نروژ با استفاده از آشکارسازهای شناسه پلاک خودرو برای اندازه گیری تراکم دقیق در شهر، اقدام به اندازه گیری هوشمند ترافیک کرده  و همچنین در حال حاضر ۳۷ کیلومتر جاده دوچرخه سواری را نیز احداث کرده است.مسئولان این شهر همچنین برنامه هایی در زمینه تکنولوژی حمل و نقل هوشمند و کاهش انتشار ذرات آلاینده دارند، از جمله ممنوعیت استفاده از اتومبیل در مرکز شهر تا سال ۲۰۱۹، باز طراحی کل شبکه حمل و نقل شهر تا سال ۲۰۲۰ و کاهش میزان ذرات آلاینده به میزان  ۵۰٪ تا سال ۲۰۳۰.
نشانی مطلب در وبگاه فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری:
http://iueam.ir/find-1.43.530.fa.html
برگشت به اصل مطلب