فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری- اخبار نشریه
نگاهی به جدیدترین دستاوردها در توسعه شهری

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1396/3/5 | 

باغ معلق؛ تجربه موفق سئول و شکست لندن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، شهردار سئول در یک پروژه بلند پروازانه قصد دارد که یک باغ بر روی یک پل احداث کند. در این پروژه  از یک طراح مشهور استفاده شده و تصاویری اغوا کننده از آن منتشر شده است. این پدیده می تواند حتی مانند برج ایفل(در زمان احداث)، یک  طرح کم نظیر باشد. این طرح در واقع بازسازی یک پل هوایی بدون استفاده روی یک بزرگراه است.

تفاوت های قابل توجهی در اجرای این دو پروژه وجود دارد. تفاوت در هزینه (حدود ۴۰ میلیون پوند  برای باغ معلق کره و  ۲۰۰ میلیون پوند برای پل سبز لندن)، در حالی که  پروژه لندن علیرغم سپری شدن چندین سال هنوز راه اندازی نشده، اما پروژه سئول پس از حدود دو سال کار مداوم، به کمک معماران هلندی آماده افتتاح است.

AWT IMAGE

باغ معلق سئول با  هدف بازسازی و اتصال مکان های نزدیک به ایستگاه راه آهن اصلی که توسط جاده ها و خطوط راه آهن به صورت بخشهای تکه تکه شده درآمده، ایجاد شده است. باغ معلق به صورت ۲۴ ساعته برای عموم باز خواهد بود. این پروژه در واقع بازسازی ساختار موجود - یک پل هوایی بدون استفاده روی  یک بزرگراه - است.

این پروژه با اهداف و ایده های  شهری برای کستن از میزان تراکم جمعیت یک کلان شهر ایجاد شده تا کمی از نگرانی کمبود فضای عمومی و فضای پیاده روی بکاهد و با ایجاد یک پیاده راه  زیبا، حسن همجواری و لذت بردن از طبیعت را برای شهروندان در محل زندگی آنها فراهم کند.

پروژه باغ معلق سئول در واقع نماد و ابزاری برای تغییر رفتار شهروندان از ماشین سواری به پیاده روی است. در این پل، سازه های بتنی اصلی تقویت شده و آسانسور، پله ها و پله برقی به آن اضافه شده که لازمه تبدیل این روزگذر قدیمی به یک پیاده راه است. این پل به منظور بالا بردن ارزش تجاری به ساختمان های تجاری مجاور و  رستورانها، فضاهای نمایشی و  بازار  متصل شده است.

روی این پل  و در اطراف آن قرار است  ۲۴۰۰۰ گیاه از تمام گونه های بومی کره ای کاشته شوند. شهردار سئول قصد دارد با "ماشین آلات مه ساز" و سایه این گیاهان  در تابستان های گرم، خنکی را برای شهروندان به ارمغان بیاورد.

مسئولان شهری سئول معتقدند که این باغ طرحی "انسان دوستانه و سبز" در میان یک شهر خاکستری خواهد داشت. البته در هنگام شب، نور آبی مصنوعی این محیط  طبیعی به نظر نمی رسد.

یکی از معماران کره ای درباره این پروژه می گوید:  "شاید همه شهروندان به خصوص رانندگان از تبدیل یک زیرساخت عبور خودرو به پیاده راه خشنود نشوند،  اما این طبیعی است که در برخی مناطق کلانشهرها، شهروندان باید مناطق عاری از خودرو و آلودگی هوا را تجربه کنند و در یک محیط سبز و مفرح قدم بزنند. قبول دارم که چنین طرحهایی ممکن است مصنوعی به نظر برسند، اما نمی توان چشم انداز مناطق بکر طبیعت را بطور کامل در شهر ایجاد کرد."

پایتخت کره جنوبی یک شهر باستانی  با طبیعتی زیبا و کوهستانی است که مثل دیگر شهرهای شرق آسیا از قبیل توکیو و شانگهای در جنگ جهانی ویران شد. اما فرایند بازسازی و رشد اقتصادی را پیش گرفت. جمعیت آن حدود ۱۰ میلیون نفر شده و تراکم جمعیت آن تقریبا دو برابر نیویورک است. این شهر در حال حاضر به یک شهر تجاری تبدیل شده و ساختمانهای تجاری و اداری معمولا بر ظرافت معماری و شهری ترجیح داده شده اند.

پیش بینی طراحان و مسئولان شهری کره ای، این است که پروژه باغ معلق سئول با استقبال حجم عظیمی از شهروندان مواجه خواهد شد و به شهرت جهانی خواهد رسید.

نشانی مطلب در وبگاه فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری:
http://iueam.ir/find-1.43.455.fa.html
برگشت به اصل مطلب