انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بررسی می‌کند

 | تاریخ ارسال: 1396/2/17 | 

شهرهای شفاف چه ویژگی هایی دارند!؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، شفافیت یکی از شاخص‌های مهم حکمروایی خوب شهری است. از آنجا که شهروندان از تصمیمات مدیریت شهری تاثیر می‌پذیرند و ذینفع هستند، حق طبیعی آنهاست که بدانند این تصمیمات چگونه اتخاذ شده اند و چه فرایندی را طی کرده‌اند. مدیریت شفاف شهری این فرصت را برای شهروندان فراهم می‌کند تا تصویر دقیق‌تری از آنچه که در شهر اتفاق می‌افتد داشته باشند. آنها می‌توانند عملکرد سازمان‌های مدیریت شهری را واضح‌تر ببیند و ارزیابی کنند و مدیران شهری را وادار به پاسخگویی کند. هدف از شفافیت ارائه اطلاعات ضروری به مردم، افزایش مشارکت‌های عمومی و الزام مدیران و تصمیم گیران به پاسخگویی است. شفافیت تنها یک روند نیست بلکه یک چارچوب ضروری برای آینده است که بر مبنای آن شهروندان می‌توانند بصورت آزادانه به اطلاعات دسترسی داشته باشند. اثبات شده است که بدون شفافیت شهری، رسیدن به اهداف کلان اقتصادی اجتماعی و سیاسی با محدودیت و خطر مواجه می‌شود و در این مسیر شفافیت یک ابزار قوی و راهگشا است. به بیان دیگر بدون شفافیت، بسیاری از مشکلات اقتصادی اجتماعی و سیاسی شهرهای معاصر غیرقابل حل خواهند بود. شفافیت مدیریت شهری به شهروندان اجازه می‌دهد که بر فعالیتها و تصمیمات مدیران نظارت کنند و از این طریق مسئولیت پذیری آنها را بالا خواهد برد. این امر همچنین از طریق تزریق اطلاعات از بطن جامعه به مجموعه مدیریت شهری، کارآمدی آن را بالا خواهد برد، آنرا پاسخگو‌تر خواهد کرد و فساد را کاهش خواهد داد. به عبارت دیگر شفافیت درمان مشکل عدم تقارن اطلاعات است و به شهروندان قدرت بیشتری می‌بخشد قدرتی که خود منجر به برابری و عدالت و مشروعیت مدیریت شهری خواهد شد.

AWT IMAGE

امروزه شهرها به روشهای مختلف در پی ارتقای شفافیت هستند. آنچه که شفافیت را بیش از پیش ممکن میکنند تکنولوژی است. استفاده از ابزارهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی نقشی اساسی در پروژه شفافیت دارد و عملکرد مدیریت شهری را در درون حبابی شیشه ای به معرض نمایش میگذارد. شهرهای شفاف به کمک تکنولوژی با شیوه های مختلفی از جمله راه اندازی وب سایت شهر، اطلاعات را بطور روزانه و حتی ساعتی در اختیار شهروندان قرار می‌دهند و از آن‌ها اخذ می‌کنند.  به بیان گویاتر برنامه شهرهای شفاف از نظارت و کنترل مشارکتی برای دموکراتیزه کردن نظارت استفاده می‌کند که این کار با استفاده از ابزارهای تکنولوژیکی انجام می‌پذیرد به عنوان مثال دوربینهای پیشرفته که در وسایل الکترونیکی تعبیه شده است به شهروندان اجازه مشارکت و نظارت بر شهر را می‌دهد. رسانه‌های اجتماعی نیز در واقع موید و پشتیبان دموکراتیزه کردن عمل نظارت هستند و شهروندان به صورت داوطلبانه از طریق این رسانه‌ها می‌توانند در امر مدیریت شهری مشارکت و نظارت کنند. در کشور ما نیز سازمان‌ها و نهادهای مدیریت شهری باید هرچه زودتر به سمت و سوی شفافیت شهری حرکت کنند این شفافیت هم شامل شفافیت در مالیات‌ها و  درآمدها و پرداختها هم سایر ورودیها و خروجی‌های سیستم اجتماعی- اقتصادی شهر می‌باشد. شفافیت در شهرهای کشور میتواند نوید بخش فردایی بهتر برای آنها باشد و تنها در این صورت است که شاهد شهرهایی پایدار، زیست پذیر و شکوفا خواهیم بود.


کلیدواژه ها: تولید و اشتغال | سال اقتصاد مقاومتی | مدیریت شهری | انجمن علمی اقتصاد شهری ایران | شهرهای شفاف | رسانه‌ها | شهروندان | سازمان‌ها |



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 2185 بار   |   دفعات چاپ: 366 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.