برآوردهای انجمن علمی اقتصاد شهری ایران نشان می دهد

 | تاریخ ارسال: 1396/1/9 | 

امکان احداث ۳۳ کیلومتر مترو با هزینه سالانه ترافیک تهران

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، یکی از مواردی که می‌توان اقتصاد مقاومتی را در آن نهادینه کرد شهرها هستند که متأسفانه بسیاری از ابعاد اقتصاد مقاومتی در آن مغفول مانده است؛ برای مثال در بحث اصلاح الگوی مصرف. طبق آمارهای جهانی(گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(FAO))، سرانه مصرف آب روزانه در بخش شرب و بهداشتی در ایران ۳۰۰ لیتر است که دو برابر کل اروپاست، ایرانی‌ها سالانه ۳۵ درصد از محصولات کشاورزی مصرفی خود را دور می‌ریزند که حدود ۳۵ میلیون تن غذاست.۳۰  درصد دورریز و اسراف، در گندم و نان صورت می‌گیرد؛ در حالی که ما در سال ۱۳۹۳ در حدود ۷.۱ میلیون تن گندم وارد کرده‌ایم؛ ۲۵ تا ۳۰ درصد دورریز و اسراف در میوه و سبزی داریم؛۱۰ درصد دورریز و اسراف در مصرف برنج داریم در صورتی که در سال ۱۳۹۳ در حدود ۱.۲ میلیون تن برنج وارد کرده‌ایم؛ ۱۵ درصد دورریز و اسراف روغن داریم اما حدود ۱.۳ میلیون تن واردات در سال ۹۳ داشته‌ایم.

AWT IMAGE

به طور کلی در حدود ۶۹۰ میلیون دلار دورریز و اسراف در مصرف گندم و نان، حدود ۱۴۰ میلیون دلار در برنج و حدود ۲۰۵ میلیون دلار در مصرف روغن در کشور در حال رخ دادن است که تنها در این سه قلم جنس، جمعاً حدود یک میلیارد دلار یا ۳۸۰۰ میلیارد تومان اتلاف و اسراف در کشور داریم که می‌توان با این مبلغ سالانه وام ازدواج ۱۷۵ هزار زوج تازه ازدواج کرده را فراهم کرد یا سالانه جهیزیه آبرومندی برای ۲۵۴ هزار نوعروس نیازمند تهیه نمود یا در هر سال هزینه ۳۲۰ هزار خانواده نیازمند را پرداخت کرد.

 در حوزه انرژی نیز طبق آخرین آمار از شرکت ملی پخش فرآوده‌های نفتی در سال ۹۳، در کل کشور در هر روز ۶۹.۶ میلیون لیتر بنزین مصرف شده که مصرف استان تهران از این مقدار در حدود ۱۳.۹ میلیون لیتر(حدود ۲۰ درصد) با ارزش تقریبی ۸.۳ میلیون دلار بوده است. از این میزان، ۱۰.۸ میلیون لیتر به ارزش ۶.۵ میلیون دلار در شهر تهران مصرف می‌شود. در واقع آمار مصرف بنزین در تهران روزانه ۱۰.۸ میلیون لیتر می‌باشد. طبق آمار سال ۹۳ سالنامه آماری شهر تهران، از این میزان بنزین، در حدود ۱.۱۶ میلیون لیتر بنزین به دلیل استفاده نکردن از حمل‌ونقل عمومی قطار شهری از بین می‌رود. در واقع استفاده از قطار شهری، سالانه با حدود ۲.۹۵ میلیون سفر شهری در هر روز، باعث حدوداً ۷۸۱.۶ میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت سالانه (۴۲۴ میلیون لیتر بنزین و ۴۴ میلیون لیتر گازوئیل)، ۶۳۶.۶ میلیارد تومان صرفه‌جویی در اتلاف وقت مسافرین در سال و ۱۵۵.۷ میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا در سال شده است. با توجه به اینکه در حدود ۸۳.۶ درصد از سفرهای روزانه شهری با وسایل غیر مترو انجام می‌شود که اتلاف وقت، اتلاف انرژی و نیز آلودگی هوا را در پی دارد؛ لذا طبق برآورد انجمن علمی اقتصاد شهری ایران می‌توان گفت که هر ساله در حدود ۳.۹۸ هزار میلیارد تومان از منابع در اثر اتلاف سوخت، ۳.۲۴ هزار میلیارد تومان از منابع در اثر اتلاف وقت و حدود ۷۹۳.۷ میلیارد تومان از منابع شهر تهران در اثر آلودگی از بین می‌رود که جمعاً در حدود ۸۰۲۲ میلیارد تومان اتلاف منابع در سال می‌شود. با این مبلغ می‌توان سالانه در حدود ۳۳ کیلومتر مترو احداث کرد که به لحاظ طولی برابر با خط ۲ مترو صادقیه- فرهنگسرا می‌باشد یا سالانه ۹۴۰۰ دستگاه اتوبوس BRT به ناوگان اتوبوسرانی تهران تزریق نمود.


کلیدواژه ها: مترو | هزینه سالانه ترافیک | ترافیک تهران | انجمن علمی اقتصاد شهری ایران |



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1649 بار   |   دفعات چاپ: 357 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.