انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد

AWT IMAGE

نسبت توسعه حمل و نقل شهری و رشد اقتصادی در تهران

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، یکی از اهداف مهم اقتصادی کشورها، ایجاد شرایط و بستر لازم جهت افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی می‎باشد و مطالعات مختلف نشان داده‌اند که نقش کلانشهرها و به‎خصوص پایتخت‌ها در ایجاد نرخ رشد اقتصادی فزاینده حائز اهمیت است. از جمله شرایط لازم جهت افزایش تولید و رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی است. سرمایه‌گذاری مستقیم بر روی زیرساخت‌ها، با افزایش بهره‌وری عوامل تولید، گسترش محدوده بازار، کاهش هزینه‌های مبادله و ایجاد شرایط رقابتی بهتر و در نهایت، به افزایش تولید و رشد اقتصادی کمک می‌کند .چندی پیش در اولین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل که تحت نظارت انجمن علمی اقتصاد شهری ایران برگزار شد، نتایج پژوهشی با عنوان« بررسی نحوه و میزان تأثیر مخارج شهرداری تهران در زیرساخت شهر بر رشد اقتصادی شهر تهران» ارائه شد.

در این مطالعه با استفاده از مدل رشد تابع تولید و برای شناسایی اثر مخارج در زیرساخت‌ها بر رشد اقتصادی شهر، از دو متغیر زیرساخت اقتصادی و اجتماعی استفاده گردید و متغیر زیرساخت اقتصادی مخارج در حوزه مأموریتی حمل و نقل و ترافیک لحاظ شد و متغیر زیرساخت اجتماعی نیز شاخص احصاء شده از مخارج در حوزه‎های سلامت، ورزش و فرهنگی هنری می‎باشد. یافته‌ها نشان می‌دهند که طی دوره مورد بررسی تأثیر زیرساخت‎ها، بر رشد اقتصادی شهر تهران، مثبت و معنی‎دار بوده است. این در حالی است که ضریب تأثیرگذاری زیرساخت اقتصادی (شاخص مخارج حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران) بیشتر می‎باشد، لذا افزایش ظرفیت حمل و نقل شهری و بهبود کیفیت سیستم حمل و نقل عمومی می‎تواند به ارتقای رشد اقتصادی شهر تهران کمک کند.

در این مقاله، شاخص زیرساخت اقتصادی مخارج شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل ترافیک و شاخص زیرساخت اجتماعی و فرهنگی نیز مخارج شهرداری تهران در حوزه ساخت و اجرای مراکز فرهنگی و اجتماعی شهر تهران است که نتایج برآوردها و آزمون‎های آماری انجام شده حاکی از مؤثر بودن مخارج شهرداری تهران در حوزه‎های اجتماعی و فرهنگی و حمل و نقل و ترافیک در تولید ناخالص داخلی شهر تهران است. همچنین سرمایه ثابت ناخالص شهر و میزان اشتغال شهر در این رشد تولید شهر تأثیر دارد، هرچند تأثیر مخارج شهرداری تهران در زیرساخت‎هایی نظیر: حمل و نقل و مراکز فرهنگی و هنری خود بر رشد و توسعه آمار اشتغال و سرمایه ثابت شهر تهران نیز بسیار حائز اهمیت است.

نتایج حاصله که با استفاده از آزمون‎های اقتصادسنجی و روش ARDL تخمین‌زده شدند، وجود ارتباط بلندمدت بین متغیرها را تأیید می‎کنند و به‎طور خلاصه یک درصد افزایش در نیروی کار، سرمایه ثابت ناخالص شهر تهران، مخارج در مأموریت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و هزینه‎ای انجام‌شده در حوزه فرهنگی و اجتماعی شهر به ترتیب رشد اقتصادی شهر تهران را ۰.۴۴۲۵، ۰.۰۰۷۱، ۱.۰۸۹، ۰.۱۸۱۳ درصد افزایش می‌دهد که مخارج در زیرساخت حمل و نقل و ترافیک بیشترین تأثیر را بر رشد اقتصادی شهر دارد و نیروی کار یا همان سرمایه انسانی بعد از مخارج در زیرساخت حمل و نقل و ترافیک تأثیر قابل ملاحظه بر تولید ناخالص داخلی شهر دارند

بنابراین لازم است برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران حوزه شهری، منابع لازم را جهت افزایش سرمایه‎گذاری در حوزه زیرساخت‎های حمل و نقل و ترافیک (مترو و حمل و نقل عمومی) و پس از آن توجه به نیروی کار به عنوان سرمایه‌های انسانی شهر تهران جهت رشد و اعتلای اقتصاد شهر تهران داشته باشند. هرچند که توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و ترافیک و اجتماعی و فرهنگی نقش بسزایی در توسعه شهر دربر دارد که نقش آن در ارائه آمار و اعداد نمی‌گنجد و صرفه‎های ناشی از مقیاس آن در توسعه اقتصاد شهر بسیار حائز اهمیت می‎باشد.


کلیدواژه ها: توسعه حمل و نقل | رشد اقتصادی | اقدام و عمل | اقتصاد مقاومتی | مدیریت شهری | همایش بین المللی | انجمن علمی | ترافیک شهر تهران |



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1420 بار   |   دفعات چاپ: 566 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.