مدیر مسئول فصلنامه علمی - پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری در گفت‌وگو با دانشجو:

AWT IMAGE

توان تبدیل شدن به قطب گردشگری منطقه را داریم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به نقل از خبرگزاری دانشجو، سید محسن طباطبایی مزدآبادی؛ دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با اشاره به ضرورت گسترش صنعت توریسم با راهبرد گردشگری اسلامی، خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های اصلی گردشگری در ایران، تعیین راهبردهای بلندمدت برای توسعه این صنعت پردرآمد است.

وی با اشاره به این‌که امروزه گردشگری، به عنوان یکی از سریعترین بخشهای در حال رشد اقتصاد جهانی به حساب میآید، گفت: امروز این صنعت، به عنوان چهارمین صنعت بزرگ جهانی محسوب میشود، به طوری که در سال 2014 بیش از یک میلیارد گردشگر بینالمللی در سطح جهانی، تردد داشتهاند.

مدیر مسئول فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، با بیان این‌که صنعت گردشگری توانسته است قریب به 240میلیون شغل، به طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند، ادامه داد: با توجه به رشد گردشگری نیز پیشبینی میشود تا سال 2022 از هر 10نفر، یک نفر شاغل در بخش گردشگری وجود خواهد داشت.

مدرس دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی، تأکید ویژهای بر توسعه توریسم در ایران شده است، گفت:  در سند چشمانداز 20 ساله تأکید شده است که ایران تا سال 1404 باید به رقم میزبانی 20میلیون گردشگر دست یابد که بر این اساس، سهم ایران از شمار گردشگران جهانی به 5/1 درصد افزایش مییابد.

طباطبایی با تأکید بر اینکه برای دستیابی به این هدف، نیازمند یک راهبرد بلندمدت هستیم، ادامه داد: به نظر من تأکید بر «گردشگری اسلامی» به عنوان یک استراتژی می‏تواند در این زمینه، راهگشا باشد.

نایب رئیس هیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در این خصوص توضیح داد: البته نمیخواهم درمورد دعاوی بیسرانجام درخصوص اینکه آیا اساساً گردشگری اسلامی داریم یا خیر؟ وارد شوم، بلکه تأکیدم بر این است که توسعه گردشگری در ایران باید متناسب با «مزیتهای نسبی» صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در گردشگری تفریحی، ایران رقبای منطقهای بسیار قدرتمندی دارد، ادامه داد: با این حال در حوزه گردشگری فرهنگی و مذهبی، ایران می‌تواند به عنوان یک کشور متمایز، پذیرای میلیونها گردشگر، از حوزههای منطقهای و خارجی باشد.

طباطبایی با اشاره به اینکه طبق آمارها، ورودی گردشگران به ایران، سالانه قریب به پنج میلیون نفر است، گفت: اگر ما بازار هدف خود را جغرافیای فارسی زبانان و کشورهای مسلمان منطقه قرار دهیم، در مدت زمان کوتاهی میتوانیم روند توسعه گردشگری در ایران را شتاب بخشیم.

مدیر مسئول فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با اشاره به این‌که هم اکنون رویداد مذهبی برگزاری راهپیمایی روز اربعین توانسته است چندین میلیون نفر را از نقاط مختلف جهان در عراق جمع کند، گفت: بدون شک ابعاد و ارزش معنوی و مذهبی این واقعه، بیش از جنبههای گردشگری آن است، اما میتوان این رویداد را نیز از منظر گردشگری، نگاه کرد.

مدرس دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه اگر از این منظر، به گردشگری نگاه کنیم، نه تنها این صنعت، یک تهدید فرهنگی به حساب نمیآید بلکه یک فرصت در جهت توسعه فرهنگ اسلامی ایرانی محسوب میگردد، افزود: تا زمانی که مدل توسعه گردشگری در ایران بر مبنای الگوهای ترکیه و امارات باشد، ما نمیتوانیم به اهداف توسعهای خود دست پیدا کنیم.

طباطبایی در پایان با تأکید بر اینکه ایران از منظر ظرفیت‌های جاذبه تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی، طبیعی و غیره، هیچ کمبود و نقصی ندارد، گفت: ما توان تبدیل شدن به قطب گردشگری منطقه را داریم و در عین حال، شاخصههای فرهنگی و مذهبی نیز به عنوان یک مزیت و فرصت گردشگری به حساب میآید و نه یک مانع.




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1702 بار   |   دفعات چاپ: 714 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.