دوره 6، شماره 22 - ( بهار 1397 )                   جلد 6 شماره 22 صفحات 95-110 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

NasrEsfahani R, Safari B, Bashiri M. Determining the Optimal Use of Urban Underground Space (Selected Streets of Isfahan City). IUESA. 2018; 6 (22) :95-110
URL: http://iueam.ir/article-1-908-fa.html
نصراصفهانی رضا، صفاری بابک، بشیری مجید. تعیین کاربری بهینه فضای زیرزمینی شهری (خیابان‌های منتخب شهر اصفهان). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1397; 6 (22) :95-110

URL: http://iueam.ir/article-1-908-fa.html


1- استادیار گروه اقتصاد و کارآفرینی، دانشکده پژوهش‎های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران ، r.nasr@aui.ac.ir
2- استادیار گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- کارشناسی ارشد اقتصاد شهری، دانشکده پژوهش‎های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (138 مشاهده)
استفاده از فضاهای زیرزمینی میتواند منجر به افزایش بهره‌وری زمین در شهرها شود. این مقاله، به این مسأله پرداخته است که در صورتی که بخواهیم از فضاهای زیر خیابانهای شهر استفاده کنیم از بین چهار کاربری تجاری، انبار، پارکینگ عمومی و گذرگاه (خیابان دو طبقه) کدام یک کاربری بهینه می‌باشد؛ لذا بیست‌ویک خیابان اصلی منتخب در مناطق ۵ و ۶ شهر اصفهان به عنوان گزینههای مسئله انتخاب شدند. با بهره‌گیری از داده‌های سال ۱۳۹۲ و روش برنامه‌ریزی خطی، تابع هدف برای تخصیص بهینه کاربری طراحی شد. در ادامه با توجه به روش تحلیل سلسله‌مراتبی دومرحله‌ای در محیط نرمافزار GIS، مسئله بهینهسازی بررسی شد. برای بررسی در مرحله اول، نوع کاربری به عنوان معیارهای اصلی مسأله شامل: کاربری پارکینگ، انبار، تجاری و گذرگاه، انتخاب شد و در ادامه، برای بررسی در مرحله دوم، زیرمعیارهای قیمت منطقهبندی زمین، ترافیک عبورومرور، مساحت فضای سبز و سطح اشتغال، انتخاب شدند. نتایج بهدست آمده از بررسی مرحله اول نشان دادند که کدام خیابان برای کدام کاربری اهمیت بیشتری دارد. همچنین نتایج به‏دست آمده از بررسی مرحله دوم نشان دادند کدام زیرمعیار در انتخاب نوع کاربری اهمیت بیشتری دارد. بر این مبنا میتوان تصمیم گرفت در زیر کدام خیابان چه کاربری لازم است و اولویت انجام کدام خیابان برای استفاده از فضای زیرزمینی چه می‌باشد. برای کاربری پارکینگ و گذرگاه، بزرگراه شهید همت بیشترین امتیاز و برای کاربری تجاری و انبار، خیابان هزارجریب بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده است.
متن کامل [PDF 1471 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Urban Economics and Management

Designed & Developed by : Yektaweb