دوره 6، شماره 22 - ( بهار 1397 )                   جلد 6 شماره 22 صفحات 33-56 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi F, Saeideh Zarabadi Z S, Majedi H. An Explanation of City Branding Model in order to Promote City Competitiveness and Economic Growth by Using of F'ANP Model. IUESA. 2018; 6 (22) :33-56
URL: http://iueam.ir/article-1-905-fa.html
مرادی فاطمه، سعیده زرآبادی زهرا سادات، ماجدی حمید. تبیین مدل برندسازی شهری در راستای ارتقای رقابت‌پذیری و رشد اقتصاد شهری با استفاده از مدل F’ANP. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1397; 6 (22) :33-56

URL: http://iueam.ir/article-1-905-fa.html


1- دانش‎آموخته دکتری شهرسازی، دانشکده عمران، معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده عمران، معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ، z.zarabadi@srbiau.ac.ir
3- استاد گروه شهرسازی، دانشکده عمران، معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده:   (554 مشاهده)
در دهه‌های اخیر، شهرها در جستوجوی یافتن راه‌های جدیدی جهت ارتقا و رشد اقتصادی خود هستند؛ از این رو بهره‌گیری مطلوب از دارایی‌های شهری به‌منظور جذب سرمایه و ورود به عرصه‌های رقابتی، بیش‌ازپیش مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است. در این شرایط رقابتی، با توجه به نقش برندسازی به عنوان ابزاری برای ایجاد مزیت رقابتی، دولت‌ها بر تقویت فعالیت‌های برندسازی شهری متمرکز شده‌اند؛ بر این اساس، پژوهش حاضر سعی دارد تا با بررسی مفاهیم و دیدگاه‌های موجود در مورد برندسازی شهری، رقابت‌پذیری و رشد اقتصاد شهری، به استخراج شاخص‌های هر یک پرداخته و سپس با اولویت‌بندی شاخص‌ها، یک مدل مفهومی از برندسازی شهری در راستای رقابت‌پذیری و رشد اقتصاد شهری ارائه دهد. تحقیق حاضر برحسب هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات، از نوع مطالعات اسنادی- کتابخانه‌ای و پیمایشی بوده و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه می‌باشد. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از مدل F’ANP استفاده شده است تا ضمن بهره‌گیری از مزیت‌های ذاتی روش تحلیلعاملی، ابتدا موضوع به ابعاد تشکیل‌دهنده تجزیه شود و سپس با استفاده از روش ANP، این ابعاد، عناصر و ارتباط بین عناصر و خوشه مورد بررسی قرار گیرد. نمونه آماری پژوهش؛ شامل اساتید و دانشجویان دکتری شهرسازی دانشگاه‌های علوم و تحقیقات تهران و شهر قدس بوده و روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده می‌باشد. همچنین روش تحلیلعاملی با استفاده از 21 شاخص و با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شده است. نتایج پژوهش، بیانگر اهمیت و لزوم توجه به اصول برندسازی شهری مانند: خلق جاذبه‌های شهری، ایجاد مزیت‌های متمایز از مکان، افزایش مشارکت و بهره‌وری، اتصال و ارتباط شهرها، بهبود مکان، توسعه خلاقیت، حفظ و توسعه دارایی‌های شهری در زمینه ارتقای قدرت رقابتی و در نتیجه رشد اقتصاد شهری است. در پایان نیز راهبردها و پیشنهادهایی در خصوص برندسازی شهرها در راستای ارتقای رقابت‌پذیری و رشد اقتصاد شهری ارائه شده است.
متن کامل [PDF 1874 kb]   (162 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Urban Economics and Management