دوره 2، شماره 8 - ( پاییز 1393 )                   جلد 2 شماره 8 صفحات 17-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeilpur Ashka R, Ramezanian M, Nabizadeh S. Sustainability Assessment of Urban Transport Systems (The Case of Rasht). IUESA. 2014; 2 (8) :17-30
URL: http://iueam.ir/article-1-83-fa.html
اسماعیل‌پوراشکاء رضا، رمضانیان محمدرحیم، نبی‌زاده ساره. ارزیابی پایداری سیستم‌های حمل‌و‌نقل شهری (مطالعه موردی: شهر رشت). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1393; 2 (8) :17-30

URL: http://iueam.ir/article-1-83-fa.html


1- دانشیار گروه مدیریت دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ‌ایران
2- کارشناسی‌ارشد مدیریت صنعتی گروه مدیریت،‌ دانشکده ادبیات و علوم انسانی،‌ دانشگاه گیلان، رشت، ‌ایران
چکیده:   (5336 مشاهده)

امروزه، بروز یا تشدید اثرات زیانبار در حوزه حمل­ونقل شهری؛ همچون آلودگی هوا و افزایش تصادفات، ضرورت حمل‌ونقل پایدار را آشکارتر می‌سازد. کلان­شهر رشت با رشد سالانه 9/1 درصدی جمعیت، با حجم ترافیکی بسیار شدیدی مواجه است. برای برنامه­ریزی بهتر در مبحث حمل­ونقل پایدار، ابتدا لازم است وضعیت پایداری یا ناپایداری سیستم­های حمل­ونقل موجود یا برنامه­ریزی شده، بررسی شود. لذا هدف این مقاله، ارزیابی پایداری سیستم­های حمل­ونقل شهری رشت می­باشد. از این­رو بیست معیار مهم پایداری، از طریق مصاحبه با متخصصان و مرور مطالعات و پنج سیستم حمل‌ونقل شهری، از میان سیستم‌های موجود و برنامه‌ریزی شده آتی برای شهر رشت انتخاب شدند. با توزیع پرسشنامه میان خبرگان و به کمک روش Fuzzy TOPSIS، قطار شهری و پس از آن دوچرخه، به عنوان پایدارترین سیستم­های حمل­ونقل شهری تعیین شدند. نهایتاً برای نشان دادن تأثیر وزن معیارها بر فرایند تصمیم­گیری، تحلیل حساسیت انجام شد که نتایج فوق را تأیید کرد. بدین ترتیب، لزوم توسعه هرچه سریعتر قطار شهری به عنوان بهترین سیستم حمل‌ونقل عمومی و نیز ضرورت پرداختن به دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه غیرموتوری پاک به ویژه برای مسیرهای کوتاه شهری، در برنامه­ریزی شهری رشت، دارای اهمیت بسزایی است.

متن کامل [PDF 816 kb]   (2012 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۲/۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۹/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Urban Economics and Management

Designed & Developed by : Yektaweb