دوره 2، شماره 7 - ( تابستان 1393 )                   جلد 2 شماره 7 صفحات 1-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadpour Zarandi H, Ghaderi J. Organizational Excellence Assessment of Tehran Municipality According to EFQM Model. IUESA. 2014; 2 (7) :1-13
URL: http://iueam.ir/article-1-74-fa.html
محمدپور زرندی حسین، قادری جعفر. ارزیابی تعالی سازمانی شهرداری تهران بر‌اساس مدل EFQM. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1393; 2 (7) :1-13

URL: http://iueam.ir/article-1-74-fa.html


1- عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
2- عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (6845 مشاهده)

در ارزیابی عملکرد سازمان­ ها به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف و میزان دستیابی سازمان­ها به کیفیت و عملکرد بهتر، به‌کارگیری مدل­های تعالی سازمانی مؤثر است .هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تعالی سازمانی شهرداری تهران از دیدگاه مدیریت منابع انسانی آن بر‌اساس مدل تعالیEFQM  می‌باشد.

پژوهش حاضر، مطالعه ه­ای توصیفی، میدانی و مقطعی است که به ارزیابی تعالی سازمانی شهرداری تهران از دیدگاه  مدیران منابع انسانی شهرداری تهران در سال 1393 پرداخته است. جامعه پژوهش شامل 30 نفر از مدیران منابع انسانی شهرداری تهران می‌باشد که به صورت سرشماری انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ­ها از پرسشنامه استاندارد مدل EFQM  که شامل 50 سؤال است، استفاده شد. سؤالات پرسشنامه براساس شرایط شهرداری تهران، متناسب‌سازی و روایی آن با استفاده از نظرات خبرگان، سنجیده شد و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ 88/0 تأیید گردید.

داده­ ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی، آزمون t تک گروهی و آزمون تحلیل واریانس، توصیف و تحلیل شدند. مدیران منابع انسانی شهرداری تهران در این ارزیابی 85/609 امتیاز به شهرداری تهران اختصاص دادند که حوزه توانمندسازها 34/296 امتیاز و حوزه نتایج 51/311 امتیاز کسب کردند. درصد امتیاز هر کدام از عوامل نه‌گانه به ترتیب براساس رهیافت پرسشنامه به این صورت به دست آمد: رهبری 40/63 درصد، سیاست‌گذاری 63/67 درصد، کارکنان 70/62 درصد، منابع 90/40 درصد، فرایندها 71/61 درصد، نتایج مشتری 90/59 درصد، نتایج کارکنان 08/60 درصد، نتایج جامعه 83/66 درصد و نتایج کسب‌و‌کار 5/64 درصد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که ارزیابی در قالب مدل توصیف شده، ابزار مناسبی در شناسایی وضعیت عملکرد و نقاط قوت و قابل بهبود شهرداری تهران است. بدیهی است که اجرای بهتر برنامه ­ها و دستیابی به تعالی، با همکاری مستمر، امکان‌پذیر می‌شود. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بین سابقه کار مدیران منابع انسانی و ارزیابی آن­ها در زمینه معیارهای کیفیت در شهرداری تهران و بین تحصیلات و مناطق مختلف شهرداری و ارزیابی مدیران منابع انسانی در زمینه­ معیارهای کیفیت در شهرداری تهران، تفاوت معنی‌داری وجود نداشت.

متن کامل [PDF 1066 kb]   (1843 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Urban Economics and Management

Designed & Developed by : Yektaweb