دوره 5، شماره 18 - ( بهار 1396 )                   جلد 5 شماره 18 صفحات 57-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikookar A M, Nategh T, Gharibi J. Energy Consumption Optimization in Urban Rail Transport (Case Study: Tehran Subway). IUESA. 2017; 5 (18) :57-75
URL: http://iueam.ir/article-1-665-fa.html
نیکوکار امیرمسعود، ناطق تهمینه، غریبی جلیل. بهینه‌سازی مصرف انرژی در حمل‌ونقل ریلی شهری (مطالعه موردی: مترو تهران). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1396; 5 (18) :57-75

URL: http://iueam.ir/article-1-665-fa.html


1- کارشناسی‌ارشد مدیریت اجرایی- مدیریت استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران
2- استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران
3- دکتری سیاست‌گذاری علم و فناوری دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (1746 مشاهده)

ضرورت و اهمیت انرژی در ساختار و ثبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و پایان‌پذیری منابع فسیلی، مبنای توجهات خاص و عمده در چند سال گذشته به موضوع انرژی بوده است. راه‌آهن شهری به عنوان یکی از ارکان‌ اصلی اقتصاد شهری، بر پایه حمل‌ونقل انبوه مسافر با مزایایی مانند: صرفه‌جوییهای اقتصادی در مصرف سوخت، جلوگیری از آلودگی هوا، نزدیک شدن به استانداردهای محیطی، ایجاد فرهنگ و نظم اجتماعی، اهمیت این بخش را افزایش داده و تداوم و توسعه بخش حمل‌ونقل ریلی را در کشور به دنبال داشته است. در این پژوهش، به بررسی بهینه‌سازی مصرف انرژی در حمل‌ونقل ریلی شهری و نیز ارائه راهکار در این زمینه پرداخته شده است. برای این منظور، 160 نفر از کارشناسان مترو که با استقرار و اجرایی کردن سیستم مدیریت انرژی در شرکت بهره‌برداری متروی تهران، ارتباط مستقیمی داشتند، جامعه آماری در نظر گرفته شدند که با استفاده از جدول مورگان، 113 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها، از مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی، مصاحبه با کارشناسان مرتبط و از پرسشنامه‌ محقق‌ساخته 22 سؤالی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها، از نرم‌افزار SPSS و تحلیل‌عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن استفاده شده است. به منظور شناسایی وضعیت موجود در زمینه مدیریت انرژی (براساس استاندارد ایزو 50001)، اقدامات کلی شرکت بهره‌برداری متروی تهران در شرایط فعلی (از جمله وضعیت دیماندهای قراردادی مصرف برق)، شناسایی گردید. همچنین با استفاده از تحلیل عاملی، 11 عامل در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی، شناسایی و رتبه‌بندی شدند که بیشترین رتبه مربوط به اطلاع‌رسانی مناسب و کمترین رتبه مربوط به تشویق طرح‌های پیشنهادی است.

متن کامل [PDF 1168 kb]   (586 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Urban Economics and Management

Designed & Developed by : Yektaweb