دوره 4، شماره 16 - ( پاییز 1395 )                   جلد 4 شماره 16 صفحات 87-106 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baqeri H, Ebnereza S M, Sahrayi F. Identifying Economic Globalization Strategies in Urban Diplomacy (Case Study: Tehran Metropolis). IUESA. 2016; 4 (16) :87-106
URL: http://iueam.ir/article-1-547-fa.html
باقری حسین، ابن‌الرضا سید مجید، صحرایی فرامرز. شناسایی استراتژی‌های جهانی شدن اقتصاد در حوزه دیپلماسی شهری (مطالعه موردی: کلان‌شهر تهران). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1395; 4 (16) :87-106

URL: http://iueam.ir/article-1-547-fa.html


1- استادیار علوم سیاسی دانشکده پیامبر اعظم، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری مطالعات منطقه‌ای- مطالعات بین‌الملل دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری مطالعات منطقه‌ای- مطالعات بین‌الملل دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران ، faramarzsahraei@yahoo.com
چکیده:   (3268 مشاهده)

در دو دهه گذشته، جهانی شدن اقتصاد، بسیاری از عرصه‌های زندگی بشر در مناطق گوناگون جهان را دگرگون کرده است. در این راستا، کلان‌شهرها متأثر از مظاهر جهانی شدن، به واسطه ارتقای جایگاه اقتصادی، زیرساختی و ... خود، شکل نوینی از دیپلماسی را متبلور می‌سازند که به آن دیپلماسی شهری گفته می‏شود. در این مقاله سعی شده علاوه‌بر تبیین و تحلیل نوع رابطه جهانی شدن اقتصادی و سیاست دیپلماسی شهری با استفاده از مدل کمی- تحلیلی SWOT و روش کیفی طوفان فکری، تصویر نظاممندی از نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت‌های تأثیرات جهانی شدن اقتصاد بر دیپلماسی شهری کلان‌شهر تهران، ارائه شود و ساختار دیپلماسی کلان‌شهر تهران، در مواجهه با مظاهر جهانی شدن اقتصاد ارزیابی شود. مقاله حاضر از حیث روش، توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و مدل تحلیلی SWOT و نیز وزندهی شاخصها از طریق روش کیفی طوفان فکری با 30 نفر از کارشناسان حوزه اقتصاد و دیپلماسی، انجام شده و به تبیین رابطه میان جهانی شدن اقتصاد و دیپلماسی شهری و نقش و کارکرد کلانشهر تهران در این حوزه پرداخته است. یافته‌های تحقیق نشان دادند که شیوه‌ای از جهانی شدن با عنوان الگوی جهانی- محلی شدن، برای کلان‌شهر تهران، برازش بهتری دارد و در پی منطبق کردن مقتضیات جهانی شدن با شئونات سیاست دیپلماسی شهری کلان‌شهر تهران با شرایط محلی است؛ بهگونه‌ای که بتوان محلی شدن را با ورود به جهانی شدن، سازگار و متعادل کرد.

متن کامل [PDF 910 kb]   (1368 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Urban Economics and Management

Designed & Developed by : Yektaweb