دوره 4، شماره 16 - ( پاییز 1395 )                   جلد 4 شماره 16 صفحات 69-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh K, Mirzaeian Khamseh P, Ettehadi S. Explanation of the City Brand Equity Role on Specialists’ Immigration (Case of Study: Mashhad). IUESA 2016; 4 (16) :55-69
URL: http://iueam.ir/article-1-545-fa.html
علیزاده کتایون، میرزائیان خمسه پیوند، اتحادی شقایق. تبیین نقش ارزش ویژه نام تجاری شهر بر میزان هویتمندی و مهاجرت متخصصان (مطالعه موردی: کلان‌شهر مشهد مقدس). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1395; 4 (16) :55-69

URL: http://iueam.ir/article-1-545-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران ، Mirzaeian.p@gmail.com
3- دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
چکیده:   (6389 مشاهده)

ارزش ویژه نام تجاری، یکی از مقولههای مهم و اساسی در عرصه رقابت بینالمللی است که با تکیه بر آن، میتوان میزان نرخ مهاجرت از شهرها را کاهش داد و به حفظ سرمایههای انسانی شهر یاری رساند. هدف این مقاله، پاسخی نظاممند و منسجم در خصوص علل کاهش مهاجرت متخصصان دارای تحصیلات تکمیلی در شهر مشهد مقدس و احساس تعلق آنها به شهر خود میباشد. عوامل زیادی در ارتقای احساس تعلق خاطر، مؤثر هستند که از آن جمله می‎توان به هویت شهر اشاره کرد. مقاله حاضر با ارائه مدلی نوآورانه و محققساخته، به تبیین نقش برند شهری بر کاهش نرخ مهاجرت متخصصان از شهر مشهد مقدس با تأکید بر نقش واسطه‎ای هویت پرداخته است. دادههای تحقیق، با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند و در دسترس از متخصصان مشهدی دارای تحصیلات تکمیلی و با ابزار پرسشنامه، جمعآوری شدند. این تحقیق، از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی بوده و همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SmartPLS، به منظور تجزیهوتحلیل داده‌ها بهره گرفته شده است. نتایج به‌دست آمده حاکی از آن هستند که برند شهری، بر هویتمندی و کاهش نرخ مهاجرت از شهر مشهد مقدس، مؤثر میباشند. همچنین در بررسی تأثیر غیرمستقیم این مطالعه، نقش میانجی هویت در تأثیر برند شهری بر کاهش نرخ مهاجرت از شهر مشهد نیز به اثبات رسیده است.

متن کامل [PDF 698 kb]   (2587 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/29 | پذیرش: 1393/12/4 | انتشار: 1395/9/30 | انتشار الکترونیک: 1395/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.