دوره 4، شماره 15 - ( تابستان 1395 )                   جلد 4 شماره 15 صفحات 95-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S T, Ariyana M, Abroodi S M. Transport and Urban Traffic Management in Tehran with Economic View. IUESA. 2016; 4 (15) :95-109
URL: http://iueam.ir/article-1-464-fa.html
حسینی چشمه ماکانی سیدتیمور، آریانا محمد، آبرودی سیدمجتبی. مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک شهری در تهران با نگاه اقتصادی. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1395; 4 (15) :95-109

URL: http://iueam.ir/article-1-464-fa.html


1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل دانشکده دفاع ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران
2- کارشناسی‌ارشد ریاضی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
3- دانشجوی کارشناسی‌ارشد حقوق عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
چکیده:   (3363 مشاهده)

یکی از مسائل مدیریتی در‌ شهر تهران، آمدوشدهای درون‌شهری است. در شهر تهران، افزایش‌ جمعیت و مـحدودیت‌ منابع، مـوجب سردرگمی و بی‌برنامگی در برخورد با این موضوع شده است. شناسایی معضلات و احصای مؤلفه‌‌های مؤثر بر مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، به خصوص پرداخـتن بـه مشکلات بخش‌های شهری‌، نیاز مدیریت شهری را در زمان نسبتاً کوتاهی، برآورده می‎کند. با توجه به اهمیت موضوع، شناسایی مؤلفه‌‌های مؤثر بر مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک می‌تواند تأثیرات چشم‌گیری در حل مشکلات ترافیکی داشته باشد و عرصه را برای اعمال مدیریت شهری بهینه، فراهم ‌کند. بنابراین هدف مطالعه حاضر، احصا و اولویت‌بندی مؤلفه‌های مؤثر بر مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران با نگاه اقتصادی و کاربرد روش AHP است. جامعه آماری تحقیق، شامل خبرگان و صاحب‌نظران حوزه‌‌های مختلف خدماتی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی می‌باشند که حدود 100 نفر تخمین‌زده شده که با روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای هدفمند، 50 نفر برای انجام مقایسات زوجی انتخاب شدند. در همین راستا، اطلاعات از طریق پرسشنامه، جمع‌آوری و داده‌ها با استفاده از تکنیک AHP و نرم‌افزار Expert Choice، بررسی شدند. نتایج پژوهش نشان دادند که مؤلفه تقدم دسترسی نسبت به حرکت که باعث کاهش ترافیک و به تبع آن، کاهش هزینه‌ها می‌گردد، بیشترین اهمیت را در مدیریت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهری در تهران دارد؛ لذا پیشنهاد می‌گردد که حرکت در سطوح مختلف و طیف حمل‌و‌نقل همگانی، بـه‌ عـنوان‌ مؤلفه‌های اصلی در سیاست‌گذاری‌ها، در اولویت برنامه‌های شهری به منظور کاهش هزینه‌ها، گنجانده شوند.

متن کامل [PDF 718 kb]   (1958 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Urban Economics and Management

Designed & Developed by : Yektaweb