دوره 1، شماره 3 - ( تابستان 1392 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 109-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziyari K, Mahdi A, Mahdian Bahnamiri M. Electronic Urban Management: A Stride towards Actualizing Urban Sustainability An Investigation into the Status of Electronic Municipality in Metropolises. IUESA. 2013; 1 (3) :109-125
URL: http://iueam.ir/article-1-43-fa.html
زیاری کرامت‌الله، مهدی علی، مهدیان بهنمیری معصومه. مدیریت شهری الکترونیک؛ گامی نوین در تحقق پایداری شهری بررسی وضعیت شهرداری الکترونیکی در کلان‏شهرها (مطالعه موردی شهر قم). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1392; 1 (3) :109-125

URL: http://iueam.ir/article-1-43-fa.html


1- گروه جغرافیای انسانی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گلستان، گلستان، ایران
چکیده:   (6152 مشاهده)

امروزه لزوم به کارگیری فناوری اطلاعات و بسترسازی برای اداره الکترونیکی شهرهای کشورمان و استفاده از این دانش برای ساماندهی امورشهری، با توجه به حجم بالای کاری مدیریت شهری و در رأس آن شهرداری، بر کسی پوشیده نیست. اهمیت این موضوع زمانی آشکارتر می‌شود که بدانیم در حال حاضر، از دیدگاه بسیاری از صاحب‏نظران، روش‏های سنتی شهرداری و شیوه‏های قدیمی آن، در بسیاری از موارد به ویژه در کلان‌شهرها، پاسخگوی خیل عظیم جمعیت آن نیست. بنابراین، لزوم استفاده از روش‏های نوین مانند شهرداری الکترونیک که مواهبی چون کاهش زمان اتلاف‏شده شهروندان در ترافیک، عرضه بهتر خدمات، توزیع عادلانه‌تر امکانات، کاهش آلودگی محیط زیست، افزایش اشتغال و بهبود مدیریت پایدار شهری از ویژگی‌های اجتماعی شهرداری را در پی دارد، می‌تواند انقلابی در زمینه مدیریت شهری به وجود آورد. در همین ارتباط، مطالعه حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی وضعیت موجود با عنوان نمونه پژوهش شهرداری الکترونیک در کلان‌شهر قم پرداخته است. نتایج نشان می‌دهد که در کنار برخی حرکت‏های بسیار مثبتی که در زمینه شهرداری الکترونیک در این کلان‌شهر انجام شده است، همچنان برخی از مشکلات نیز مانند ضعف بهره‌مندی از افراد متخصص جوان و آشنا به مسائل روز الکترونیکی، ضعف آموزش کارکنان در زمینه آشنایی با سیستم‌های الکترونیکی و روزآمد، در برخی از مواقع عدم وجود مشتری‏مداری (ارباب رجوع) و ... وجود دارد. در مجموع، علاوه بر پیشنهادهای ارائه شده، مشاهده‏ها و مطالعه‏های صورت‏گرفته و نیز اسناد موجود از شهرداری مورد پژوهش، می‌توان گفت که کلان‌شهر قم در آینده می‌تواند از قطب‌ها و پیشروان عرصه شهرداری الکترونیک در کشور باشد.

متن کامل [PDF 1165 kb]   (1711 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۵/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۲/۶/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Urban Economics and Management