دوره 1، شماره 3 - ( تابستان 1392 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 95-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S A, Hosseini S H. Assessing the Extent of Accepting Process-Orientedness to Implement Business Process Reengineering in Urban Management (The Case of the Ministry of Roads and Urban Development). IUESA. 2013; 1 (3) :95-107
URL: http://iueam.ir/article-1-42-fa.html
حسینی سیدعلی، حسینی سیدحسین. سنجش میزان پذیرش فرایندمحوری به منظور پیاده‏سازی مهندسی مجدد فرایندها (BPR) در مدیریت شهری (مطالعه موردی وزارت راه و شهرسازی). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1392; 1 (3) :95-107

URL: http://iueam.ir/article-1-42-fa.html


1- دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‏ریزی شهری گروه جغرافیای انسانی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (4573 مشاهده)
در دنیای امروز فرایندمحوری به عنوان یک عامل اثربخش و جاذب برای سازمان‌ها ضرورت پیدا کرده است، به طوری که از این مفهوم به عنوان مهمترین ایده مدیریتی در بیست سال اخیر نام می‌برند. یکی از حوزه‌هایی که ضرورت پیاده‏سازی چنین رویکردی به شدت در آن احساس می‌شود، مدیریت شهری است. در ایران سازمان‏های متعددی با مقوله مدیریت شهری مرتبط می‌باشند اما یکی از مهمترین این سازمان‌ها که سهم زیادی در مدیریت شهری دارد، وزارت راه و شهرسازی است. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پذیرش فرایندمحوری به منظور پیاده‏سازی مهندسی مجدد فرایندها در وزارت راه و شهرسازی است. این پژوهش از نظر هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی و از لحاظ گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات، توصیفی و از نوع تحقیقات، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارکنان ستادی مسکن و شهرسازی در سه معاونت شهرسازی و معماری، معاونت توسعه و مدیریت منابع و معاونت مسکن و ساختمان تشکیل می‌دهد. تعداد 135 نفر، به عنوان نمونه با شیوه نمونه‏گیری طبقه‏ای انتخاب شدند و از پرسشنامه مربوط به مهندسی مجدد فرایندها به عنوان ابزار جمع‌آوری داده، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون t مستقل، آزمون t تک نمونه‏ای و از آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه برای تعیین تفاوت بین گروه‌ها استفاده گردید. نتایج حاصل نشان داد که بین وضعیت موجود وزارت راه و شهرسازی با وضعیت مطلوب آن از لحاظ پذیرش فرایندمحوری تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین مدیران و کارکنان در بخش‌های مورد بررسی در این پژوهش در زمینه پذیرش فرایندمحوری تفاوت معناداری وجود دارد. 
متن کامل [PDF 993 kb]   (899 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۵/۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۶/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Urban Economics and Management