دوره 3، شماره 12 - ( پاییز 1394 )                   جلد 3 شماره 12 صفحات 40-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (7307 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف ارائه الزامات توسعه کیفی آموزش‌های کارشناسان مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، به آسیب‌شناسی دوره‌های آموزشی آنها پرداخته است. روش پژوهش، از نوع آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی، از مصاحبه‌های انفرادی، به تعداد 13 نفر از خبرگان مالی و اقتصاد شهری و اعضای مدیریت و راهبری آموزش شهرداری تهران، با روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی، استفاده شده و ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته است. نتیجه بخش کیفی، شناسایی آسیب‌های موجود دوره‌های آموزشی کارشناسان مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در هفت محور، نیازسنجی آموزشی، اهداف آموزشی، محتوای آموزشی، مدرسان، سازماندهی آموزش، نظام ارزشیابی و مکانیزم‌های انگیزشی می‌باشد. در بخش کمّی، برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق‌ساخته، مشتمل بر 40 گویه و در هفت محور شناسایی شده بخش کیفی، استفاده شده است. به منظور تعیین روایی پرسشنامه، از روش روایی صوری و برای تعیین پایایی، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن برابر با 84/0 بود. جامعه آماری، کلیه کارشناسان مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران است که تعداد آنها 227 نفر می‌باشد که با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران، 143 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. به منظور تجزیه‌وتحلیل آماری داده‌ها، از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. الزامات توسعه کیفی آموزش‌ها و میزان اهمیت آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، راهکارهایی برای توسعه کیفی آموزش‌ها در گام‌های نیازسنجی، طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره‌های آموزشی بیان شدند.

متن کامل [PDF 1368 kb]   (2958 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/6/1 | پذیرش: 1394/9/2 | انتشار: 1394/9/30 | انتشار الکترونیک: 1394/9/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.